Generer bynavn efter postnummer

Tags:    javascript

Kære udviklere!

Nu tænkte jeg at jeg gerne ville lave en funktion der udgør at den automatisk generere bynavn efter hvilket postnummer man indsætter i et input felt.

Jeg har okay forstand på Javascript, og selvfølgelig også jQuery. Så et hint til hvordan jeg ville kunne gøre det - ville være okay. Men foretrækker helst noget kode-hint.

Håber at der er nogle som kan hjælpe.

Hvis I ikke helt forstår spørgsmålet, så spørg løs!

Indlæg senest redigeret d. 15.11.2011 09:54 af Bruger #16025
5 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej

Jeg har tidligere brugt følgende

Fold kodeboks ind/udJScript kode 

Lav input felt

Fold kodeboks ind/udHTML kode 

Kort fortalt ligger alle postnumre i et javascript array (som med stor fordel kan lægges i en .js fil for bedre cache), hvor array key'en er selve postnummeret og værdien er bynavnet.
Funktionen postnr() kaldes når man skriver noget i postnummer-feltet. Funktionen indsætter arrayelementet med den key som svarer til det der står i postnummer-feltet.

Jeg ser nu, at koden med fordel kan omskrives en smule, så if-sætningen ikke ligger bagefter by-feltet er ændret, men det må du selv rode med.

postdanmark har et excel ark, med lidt search and replace kan i danne en ny.

http://www.postdanmark.dk/iis/postnumre/_content/Download.asp

vh

P.S.

Jeg har nogenlunde fået ordnet et system der kan virke, men det er bare besværligt:

Jeg har gjort således:

Da jeg gerne automatisk vil have bynavnet i et input felt ved siden af dér hvor man skriver tallene. Det virkede før, men på denne måde kan den åbenbart ikke set det.

EDIT!! Det virker nu, tak!

Indlæg senest redigeret d. 15.11.2011 10:54 af Bruger #16025
Velbekomme.

Forresten, så er listen med postnumre ikke opdateret i +5 år, så dvs. at den nok lige trænger til at blive gået efter ;-)

t