design med css

Tags:    html css

Hej udviklere...
Jeg er ved at lave mit site og har valgt at opbygge det i css med divs osv... mit spørgsmål er nu hvordan er det smartest at bygge op sådan at det kan vises korrekt i de fleste browsere og opløsninger... mit problem er at hvis jeg bruger procent satser som fx:

Fold kodeboks ind/udKode 

når jeg gør dette kommer designet til at se meget underlidt ud i mindre opløsninger end jeg selv har og i mozilla og lign browsere.

Jeg vil nu istedet for procentsatser skrive specifikke pixel værdier... dette kan jeg også nemt... problemet er bare at jeg gerne vil have alle mine bokse osv er centreret men selvfølgelig stadig har den rigtige inbyrdes position... er dette muligt? og i såfald hvordan gør jeg dette... er også meget åbent overfor andre forslag til hvordan det kunne opbygges..

Sleizer
www.sleizer.dk

1 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej

For at centrere dine elementer kan du anvende

Fold kodeboks ind/udKode 

Du skal så bare være opmærksom på at child elementer så også vil centrerer sig, men så kan du bare skrive left/right i stedet for center i css klasserne for de child elementer du ikke ønsker skal være centreret.

Jeg synes det er en god idé at anvende faste pixelstørrelser, da ens site nemt kan komme til at se ret funky ud (på den dårlige måde), hvis man anvender pct. størrelser.

Du kan også fortælle elementer at de skal "flyde" til højre eller venstre, så du f.eks. kan lave tekstombrydning. Det gør du sådan her:

Fold kodeboks ind/udKode 

Så vil elementet "flyde" til højre, men dog stadig indenfor "rammerne" af det element det er indholdt af - hvis du forstår hvad jeg mener?

Håber det gav dig nogle ideer til mulighederne indenfor css-design.

Mvh. Thomas Lykke Petersen

t