Hvad så nu.. !

Tags:    html css

<< < 12 > >>
Der jo snart sommerferie, som betyder en masse tid som skal bruges mere eller mindre fornuftigt.

Så syntes tiden er kommet for at komme lidt vidre hvad kodning angår. Men har lidt problemer med hvad det skal være.

Jeg har rimelig styr på (x)html og css. Så hvad vil næste skridt være.

Jeg har kigget lidt på xml, men fatter ikke helt hvad jeg skal bruge det til endnu :)

Har også tænkt på noget serverside. ASP lyder mest naturligt i mine ører. Har kigget lidt på det før samt lidt coldfusion men det var lidt for dyrt i længden :)

Hvad med .NET det vel ikke noget man begynder med uden at have erfaring med serverside sprog ?

Ved ikke hvorfor men php har aldrig sagt mig noget, kan desværre ikke give en fornuftig forklaring på det.

Jeg ved jeg kommer til at arbejde med VB script på et tidspunkt, da det er en del af min uddannelse i forbindelse med Autocad. Er det et sprog man kan forbinde med .NET og vil det være naturlig at kigge på NET så.

Nå vil gerne hører eksperternes syn på sagen, da i temmelig sikkert har mere forstand på det end mig :)

[MK]

11 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Der jo snart sommerferie, som betyder en masse tid som skal bruges mere eller mindre fornuftigt.

Så syntes tiden er kommet for at komme lidt vidre hvad kodning angår. Men har lidt problemer med hvad det skal være.

Jeg har rimelig styr på (x)html og css. Så hvad vil næste skridt være.

Jeg har kigget lidt på xml, men fatter ikke helt hvad jeg skal bruge det til endnu :)

Har også tænkt på noget serverside. ASP lyder mest naturligt i mine ører. Har kigget lidt på det før samt lidt coldfusion men det var lidt for dyrt i længden :)

Hvad med .NET det vel ikke noget man begynder med uden at have erfaring med serverside sprog ?

Ved ikke hvorfor men php har aldrig sagt mig noget, kan desværre ikke give en fornuftig forklaring på det.

Jeg ved jeg kommer til at arbejde med VB script på et tidspunkt, da det er en del af min uddannelse i forbindelse med Autocad. Er det et sprog man kan forbinde med .NET og vil det være naturlig at kigge på NET så.

Nå vil gerne hører eksperternes syn på sagen, da i temmelig sikkert har mere forstand på det end mig :)

[MK]

Jaaa jeg ville jo vælge php og mysql!! Det er der meget i og det er sjovt at sidde og rode med! Der kunne du jo komme ind på gdlib, OOP og andet, men det er jo alt afhængig af hvor langt du når!

Ellers kunne du jo kigge på Java eller C++!! Men nu ved jeg jo ikke hvor meget inde i det du er. Men man skal jo starte med et eller andet!

MxS @ http://mxs.frac.dk
Slamkodning for fred

det afhæninger jo af hvad du vil kode..........

windows applikation, spil, hjemmeside... eller andet...

jeg syntes ikke du skal starte på .net fordi det kun er til at lave programmer som kan køres på en computer med MS .Net framework.... og det begrænser antallet af muligheder....

vil du skrive windows applikationer spil eller andre programmer...
vil jeg foreslå at du prøver c++ som er det programerings sprog flest porfessionelle programmøre benytter....

hvis du vil arbejde vidre med hjemmesider... syntes jeg du skal bruge .php selvom jeg bruger asp for det er ikke ret let at finde en server der undersøtter asp.... og der bliver heller ikke udviklet mere på asp...

hvis du syntes at server side teknologi er for svært... så skulle du måske arbejde med SVG, WML, VML eller XML.... og hvis du ikke kan forstå XML efter at have læst en tutorial skal du ikke begynde på C++ for det er bare med Engelsk og endnu svære...

jeg vil lige kort fortælle dig om SVG, WML, VML (jeg går udfra at du har en ide om hvad XML er....):

SVG er et sprog til at skrive grafik med (vektor grafik..)
så skriver man fx <cirkel r="2"> og får en cirkel med en radius på 2 px.... der findes selvfølgelig langt mere advanserede tages og parametre... SVG er en del af XML... (jag kan kode svg men ikke xml)

VML er microsofts modspil til SVG er er stor set det samme det kræver bare ikke et pugin for at kunne køre og når du laver tegninger i fx. word eller andet office program er det VML det skrives i .... når men svg har mere advanserede tages og tegninger... mens VML er bedere til at kode javascript i.....

WML er næsten ikke aktuelt... det er også en del at xml og bruges til at skrive wap sider med... og da wap aldrig slog igennem er det ikke relavant.... det kan dog være sjovt at have sin egen wap side og man kan nemt finde en server med grais wap......

PS. jeg ved ikke om du blev klogere på hvad du skal i din sommerferie.... men nu ved du hvilke teknologier jag kan og du har nok en ide om hvad du skal... MEN husk hvis du vil lave windows programmer eller programmer vil jeg foreslå dig at vælge C++ IKKE .Net....

-go.. sommerferie...
Mvh. Jop...

Jeg vil helt sikkert anbefale dig at begynde på enten PHP eller ASP... JEg prøvede selv at begynde på C/C++ før jeg kunne PHP, men gik hurtigt i stå med det. Så det er en hel del nemmere at begynde på PHP eller ASP. Personligt vil jeg foretrække PHP...
En anden ting er at PHP's syntax minder en hel del om C++ mens ASP's minder mere om Pascal, så det er vel hvilken du foretrækker at skrive i.

Til sidst vil jeg lige nævne at det er meget nemmre at begynde på et af de mere hårde programmerings-sprog når man har kodet i et server-side sprog, fordi at man bedre forstår det grundlæggende bag programmering...

Håber du kan bruge det til noget:)

-----
Nunc Tutus Exitus Computarus

Ja det bliver lækkert :D

XML er lavet til at opbevare data, men kan også bruges til at lave websites. Det er dog ikke anbefalet, da det ikke er helt ligeså nemt at bruge som HTML :)

.NET er teknologien i sig selv, jeg ved ikke om du tænker på ASP.NET? Hvis det er tilfældet, så er det bare at gå igang med at lære det, det kræver ingen viden om for eksempel ASP, det er meget anderledes.

PHP er nu ellers et fornuftigt bud. Det er op til en selv at bedømme hvilket sprog man bedst kan lide at arbejde med. Personligt synes jeg ASP er underligt bygget op, og det er ikke bedre med ASP.NET.

Der findes jo VB.NET :) Du kan også bruge VB i ASP.NET, da ASP.NET nærmere er et interface til at kode i, fremfor et sprog i sig selv. Mens ASP er bygget med VB syntax kan du i ASP.NET vælge mellem C#, VB.NET og J# såvidt jeg husker.

--
Ronni Egeriis - http://sqdev.dk/
Co-Admin

Altså vælger du fx java så er det let at sætte sig ind i C++. C++ ligger sig jo op af C og C ligger sig op af php:p Lige en lille ligning. Men med fx Java kan du kode et sprog som kan virke på alle platforme og du kan bruge jsp til serverside. Jeg vil dog forslå php og C++:) Men java er da også et sprog som er værd at tænke på.

MxS @ http://mxs.frac.dk
Slamkodning for fred

Det der forvirre mig er det der .NET Har en kammerat der er helt solgt hver gang det nævnes, men han er ikke programmør, men det noget han skal lærer på sin uddannelse. Så ved ikke om han er blevet hjerne vasket af sin lærer.

Men syntes man hører meget om NET nok derfor jeg har det på den måde som jeg har vedrørende php.

Jeg har en forestilling om at jeg ikke kan bruge php til noget, hvis jeg på et senere tidspunkt vil arbejde med NET. Det nok en forvringet forestilling, ved det ikke.

Jeg har kodet lidt Actionscript, og så noget lingo (3d programmering) men det er ikke blevet til de helt store og avanceret script. Men et sprog som lingo har jeg ikke så svært ved at forstå. Men bruger det mest for at få en bedre forståelse for 3d. Da jeg oprindelig er grafiker, men vil til at lærer noget mere kodning.

C++ har jeg ingen forestilling om at skulle begynde på, måske i fremtiden men lige nu handler det om udvikling til Web.

Jeg forstår nok XML, altså at begynde at kode xml er ikke et problem, men det mere formålet med sproget jeg ikke helt har fået styr på.

Vidste ikke der ikke blev udviklet mere på asp, så det jo ikke så fedt at begynde på det syntes jeg.

Så lige for at forstå det ret.

Det vil sige begynder jeg på php så der ingen problemer i at springe på NET engang, eller er der et tilsvarende teknologi i open source miljøet ?

[MK]

altså der vil altid være nye funktioner du skal lære og en ny documentation.......

men hvis du kan J-script/javascript eller VB-script så er du godt på vej.... hvis du kan dem begge to ved du hvor meget forskeld der er på synstax.......

og selve sproget for ikke meget større forskeld end VBS og j-script....

HUSK html xml vml svg wml... også vidre har ikke noget at gøre med programmering og vil ikke gavne dig i andre sprog.........
det vil javascript fra dhtml til gængeld...

start ikke på .net jeg koder ikke selv i det men ved at hvis du vil lave programmer der skal kunne køre uden at brugeren skal installere MS .net framwork.. skal man købe visual studio 2003 og det koster ca. 2000 eller noget i den retning....

programmerne til c++ er derimod gratis....
og der er asp og php også....

så et lille skridt på vejen ville være php eller asp..
og derefter c++ delphi eller noget andet....

vælg ikke asp microsoft udvikler ikke mere på asp og der er ved at være en forlat teknonlogi........

Mvh. Jop...

Nogle siger noget, andre siger det modsatte, men sådan skal det nok være :)

Jeg er kommet frem til jeg vil give php en chance så. Og så sql der til.

Lingo vil blive lidt hygge kodning.

Vil begynde at kigge lidt på VB script til autocad, for at blive lidt introduceret til sproget. Og måske sernere hoppe på Visual Basic. Bare for hyggen skyld.

Så må vi se om der vil blive noget NET i fremtiden. Da programmeringen bliver en hobby for mit vedkommende, er det nok begrænset hvor meget man vil komme til at lærer af de forskellige sprog.

Har i nogle gode php og mysql bøger i kan anbefale her på falde rebet. Om det danske eller engelske er lige godt.

Tutorials er ikke intresante, dem skal jeg nok selv finde. Er mere til bøger :)

[MK]

prøv at kikke på php forumet.....

Mvh. Jop...

Nogle siger noget, andre siger det modsatte, men sådan skal det nok være :)

Jeg er kommet frem til jeg vil give php en chance så. Og så sql der til.

Lingo vil blive lidt hygge kodning.

Vil begynde at kigge lidt på VB script til autocad, for at blive lidt introduceret til sproget. Og måske sernere hoppe på Visual Basic. Bare for hyggen skyld.

Så må vi se om der vil blive noget NET i fremtiden. Da programmeringen bliver en hobby for mit vedkommende, er det nok begrænset hvor meget man vil komme til at lærer af de forskellige sprog.

Har i nogle gode php og mysql bøger i kan anbefale her på falde
rebet. Om det danske eller engelske er lige godt.

Tutorials er ikke intresante, dem skal jeg nok selv finde. Er mere til bøger :)

[MK]

Kan helt sikkert anbefale dig Start på PHP af Thomas G. Kristensen... Jeg ved dog at han arbejder/arbejdede på en ny version men er ikke sikker på at den er udkommet.
Den jeg har koster 79 kr og bliver udgivet af IDG(Nu Libris)... Hæftet sætter en rigtigt godt igang med PHP og forklarer også MySQL i de sidste kapitler

-----
Nunc Tutus Exitus Computarus

<< < 12 > >>
t