CSS klasser og "nedarvning"

Tags:    html css

Hej,

Er det muligt at nedarve klasser i CSS?
Altså f.eks.:
Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg er klar over at syntaksen sikkert er helt forkert, men det er også udelukkende ment som en illustration.

Jeg har adskillige div'er som er næsten ens, men ikke helt. Derfor ville det jo være rart om man kunne definerer en "grundklasse" som definerer de værdier der er ens, og så nøjes med at definerer de ændringer der er for hver enkelt variant.

Jeg bruger også div til andre formål, så det er ikke en mulighed at sætte værdierne på div elementet.

Er det muligt, eller skal jeg definerer det hele hver gang?

--
Thomas Due
Software developer
udvikleren.dk - ASP redaktør
tdue@mail.dk

Jeg ved det ikke, men kan du ikke gøre sådan:
Fold kodeboks ind/udKode 
Og i HTML filen således:[pre]<div class="contect">
<div class="contentAlternateOne">
Hej
</div>
<div class="contentAlternateTwo">
Hej igen
</div>
</div>[pre]

mikl-dk | mikl@mikl.dk

Jeg fik at vide andetsteds at man sagtens kan angive to klasser:

Fold kodeboks ind/udKode 

--
Thomas Due
Software developer
tdue@mail.dk

i mikl-dk's eksempel, kan du bruge
.content .contentAlternateOne

for: alle contentAlternateOne der ligger inden i en content

Hej,

Er det muligt at nedarve klasser i CSS?
Altså f.eks.:
Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg er klar over at syntaksen sikkert er helt forkert, men det er også udelukkende ment som en illustration.

Jeg har adskillige div'er som er næsten ens, men ikke helt. Derfor ville det jo være rart om man kunne definerer en "grundklasse" som definerer de værdier der er ens, og så nøjes med at definerer de ændringer der er for hver enkelt variant.

Jeg bruger også div til andre formål, så det er ikke en mulighed at sætte værdierne på div elementet.

Er det muligt, eller skal jeg definerer det hele hver gang?

--
Thomas Due
Software developer
tdue@mail.dk

Det er helt rigtigt som du selv skriver ovenfor at man kan tildele et element to klasser fra css'en.
Fold kodeboks ind/udKode 

og så i html:
Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg vil dog anbefale at du benytter id i stedet for class når til elementer der kun skal benyttes en gang i koden, da dette virkeligt hjælper på overblikket når css filen bliver større..

altså
css: #contentAlternate1 i stedet og i html: class='content' id='contentalternate1'

t