Hjælp til array udformning

Tags:    c++

Hej

Efter mange års uvirksomhed mht kodning, sidder jeg og laver et for-sjov program til ungerne og deres tabeløvelser :-)
Jeg skal have præsenteret samtlige gangestykker i tabellerne 1 til 9, kun een gang og i vilkårlig rækkefølge, holde styr på rigtige / forkerte svar og lave en statistik på resultaterne fra den enkelte tabel........
Jeg tænkte det ville være smartest at lave en tabelentry pr. regnestykke med et løbenummer(det er der vel implicit i en tabel), de randomgenererede cifre, forventet resultat / indtastet resultat, rigtigt / forkert, brugt/ubrugt med mere....

Og så er spørgsmålet....hvordan definerer jeg smartest en sådan tabelsjover ? (Jeg har rodet lidt med ChScite og Bloodshed, men er mest til den sidste)

På forhånd tak
-Gert..

3 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Advarsel, det følgende er en komplet løsning, hvis du hellere vil løse problemerne så lad være med at folde koden ud.

Regnestykkerne kunne man lave som en class:
Fold kodeboks ind/udKode 

Selve tabellen ville jeg lave som en std::vector af regnestykker.
Den vil derved komme til at se sådan ud:
Fold kodeboks ind/udKode 

Og man kan putte regnestykkerne ind i tabellen:
Fold kodeboks ind/udKode 

For at det ikke skal blive for kedeligt bør man "ryste posen" så regnestykkerne kommer i tilfældig rækkefølge, først en random generator hjælpe class:
Fold kodeboks ind/udKode 

Og så kan vi shuffle:
Fold kodeboks ind/udKode 

Og vi kan stille alle spørgsmålene, få svar og checke:
Fold kodeboks ind/udKode 

Og udskrive resultatet:
Fold kodeboks ind/udKode 

Så manger der blot en main() og følgende include:

Fold kodeboks ind/udKode 

Okay......tak for svaret......mere end forventet kan man sige :-)

Men hvordan sætter jeg eksemplerne sammen til det endelige program ? Jeg kender ikke meget til f.eks. std::vector men er igang med google......

-Gert..

t