Hej, for et par år siden startede jeg på at lære c++, men kom aldrig så langt, at det overhovedt kunne bruges til noget, så nu er jeg begyndt helt forfra, med at lære c++, og i dag ville jeg prøve at lave starten til et yatsy spil, så jeg har lavet et program der først skriver 5 til mellem 1-6, det virker, så har jeg gjordt, så man kan skrive hvormange af terningerne der ikke skal laves om, så spørger programet om hvilke terninger der skal gemmes, så skriver jeg et tal, og så et til, det virker også, men så går det galt når den skal skrive talene ud igen, for det er ikke de rigtige tal den gemmer og den gemmer ikke altid nok til, og nogen gange skriver den meget høje tal som slet ikke passer ind.
Hvad skal jeg gøre
#include <iostream.h>
#include <stdlib.h>
#include <time.h>
int main()
{
bool tb[5];
int H;
int t[5];
int i = 0;
int tt[5];
for(i=0; i<5; i++)
{
tb[ i ] = false;
}
srand(time(NULL));
tt[1] = rand()%6+1;
tt[2] = rand()%6+1;
tt[3] = rand()%6+1;
tt[4] = rand()%6+1;
tt[5] = rand()%6+1;
cout << tt[1] << endl << tt[2] << endl << tt[3] << endl << tt[4] << endl << tt[5] << endl;
cout << "Hvormange terninger vil du bevare: ";
cin >> H;
for(i=0; i < H; i++)
{
cout << "skriv nummeret på den terning du vil bevare: ";
cin >> t[ i ];
}
for(i=0; i < H; i++)
{
tb[t[ i ]] = true;
}
srand(time(NULL));
for(i=0; i < 5;i++)
{
if ( tb[ i ] == false)
{
tt[ i ] = rand()%6+1;
}
}
cout << tt[1] << endl << tt[2] << endl << tt[3] << endl << tt[4] << endl << tt[5] << endl;
return 0;
}
[Redigeret d. 22/01-06 21:48:21 af jonas][Redigeret d. 22/01-06 21:55:03 af jonas][Redigeret d. 22/01-06 21:57:06 af jonas][Redigeret d. 22/01-06 21:58:30 af jonas]