start på yatsy

Tags:    c++

Hej, for et par år siden startede jeg på at lære c++, men kom aldrig så langt, at det overhovedt kunne bruges til noget, så nu er jeg begyndt helt forfra, med at lære c++, og i dag ville jeg prøve at lave starten til et yatsy spil, så jeg har lavet et program der først skriver 5 til mellem 1-6, det virker, så har jeg gjordt, så man kan skrive hvormange af terningerne der ikke skal laves om, så spørger programet om hvilke terninger der skal gemmes, så skriver jeg et tal, og så et til, det virker også, men så går det galt når den skal skrive talene ud igen, for det er ikke de rigtige tal den gemmer og den gemmer ikke altid nok til, og nogen gange skriver den meget høje tal som slet ikke passer ind.
Hvad skal jeg gøre
Fold kodeboks ind/udKode 

[Redigeret d. 22/01-06 21:48:21 af jonas]

[Redigeret d. 22/01-06 21:55:03 af jonas]

[Redigeret d. 22/01-06 21:57:06 af jonas]

[Redigeret d. 22/01-06 21:58:30 af jonas]

7 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Først:
Når du har et array af 5 elementer hedder de
ar[0], ar[1], ar[2], ar[3], ar[4]

Derpå:
Når du vil poste kode skal du skrive:
[ pre ]
Kode her
[ / pre ]
Unden mellemrun mellem [ og ]

Og du bør ikke have [ i ] uden mellemrum, for så vil den lave italics og fjerne [ i ]

Først:
Når du har et array af 5 elementer hedder de
ar[0], ar[1], ar[2], ar[3], ar[4]

hvad så når jeg har mange arrays, de kan jo ikke alle sammen hedde ar[0] vel?

Det jeg mener er at du bruger tt[1] til og med tt[5], men tt[5] er ikke valid men der er tt[0].

Jeg har lavet en løsning der virker:
Fold kodeboks ind/udKode 

Bemærk at jeg bruger iostream og ikke iostream.h, da det er det korrekte. Når man bruger iostream skal man bruge "using namespace std;" eller skrive std::foran cout, endl osv.

[Redigeret d. 22/01-06 22:08:56 af Bertel Brander]

I øvrigt bør du give dine variable sigende navne, inden spillet er færdig har du glemt alt om hvad tb[] var.

Jeg lavede også et yatzy spil da jeg skulle lære C for ca 12 år siden.

Tak for svaret, men det virker ikke helt, det er stadig ikke helt rigtigt med de terninger den bevare, selv om jeg copy/paster din kode virker det ikke, når jeg compiler med g++.

nogle ider til hvad der er galt nu?

Nå så tænkte jeg mig lige lidt om, og ændrede det, så nu virker det hele perfekt :-) Her er den ændrede code.
Fold kodeboks ind/udKode 

Hvorfor hvil du ikke have nogen point, for at hjælpe mig, nå så tager jeg dem da bare selv :)

t