Jeg har besluttet mig for at starte med at programmere fordi jeg skal læse fysik til sommer. Jeg tror at C++ nok er det bedste sprog at bruge til dette. Men hvad er egentlig forskellen på de tre versioner? Kan kode fra C++ bruges i Visual C++? Hvilken vil I anbefale jeg giver mig i kast med?
Hej!
God idé at lære noget programmering nu! Det vil du glæde dig over senere!
Jeg læser fysik på KU og har netop arbejdet med C++ i en studiekreds, dvs. vi var nogle stykker der satte sig ned og lærte os selv C++ (lidt svarende til at tage et kursus, men uden en lærer...). Tidligere har jeg snuset til en række andre sprog på studiet, bl.a. MatLab, C og Fortran.
Min erfaring er, at C++ er et nyttigt sprog at kunne, bl.a. fordi det også er bredt anvendeligt, hvis du ender i et job uden for fysikken. Som begyndersprog er det dog nok noget langhåret. Begynd i stedet med C. Det er nemmere at gå til.
Som udgangspunkt vil du opleve, at det bliver nemmere at lære et nyt programmeringssprog, når du først har lært ét at kende. MatLab ligner C (og dermed også C++) en del på mange områder, men er generelt meget lettere at gå til. En licens er til gengæld meget dyr, så vent med det indtil du kan bruge en computer på universitetet.
Når det kommer til at lave egentlig beregninger i fysik, sværger de fleste til Fortran, da det har ry for at være meget effektivt, men da sproget er forældet uden for den akademiske verden, kan jeg ikke anbefale at du sætter dig ind i det, med mindre du direkte får brug for det.
Mht. compiler, så kan jeg anbefale gcc, da jeg gætter på at det er den compiler, der bruges på Århus Universitet. I sidste ende er det dog ikke så vigtigt, hvis bare du er forberedt på at der kan være mindre forskelle fra compiler til compiler. Da du nok ikke får brug for at køre nogle at de programmer, som du laver nu, ville jeg ikke bekymre mig så meget om det, hvis jeg var dig.
God fornøjelse!
Tiggerlars
[Redigeret d. 22/01-06 20:04:04 af Lars Christiansen]