Random funktion - hjælp!

Tags:    c++

<< < 12 > >>
Hey gutter!

Jeg har en lille random-kode hvor jeg skal få nogle kasser i et bilspil til at falde tilfældigt fra øverst i vinduet til nederst. Her er noget af koden:

if (rand()%15 == 1)
{
box_nr++;
if (box_nr == 100)

{
box_nr == 0;
}

box_x[box_nr] = rand()%41;
box_y[box_nr] = 0;

}
//----------Boxe rykkes en ned

for (int n1 = 0; n1 <= 100; n1++)
{
box_y[n1]--;
}
}

Men jeg kan altså ikke komme videre... der sker stadig intet, jeg ved ikke rigtig hvad jeg mere skal tilføje. Jeg har selvfølgelig tidligere i kode tegnet kasserne ved denne kode:

gotoxy (box_x [3], box_y [3]);
cout << "X";

Nogen der kan hjælpe mig videre?

Tak på forhånd.......


---------------------------
Der findes ingenting der så let slår fejl, som tanker



Hvad er det hvilken computer ikke forstår?



Hvad er det hvilken computer ikke forstår?


Okay, jeg mente at compileren ikke kan forstå det her:

int point = 0;

while (box_y[n1] > 48)
{
point = point + 10;
}

gotoxy (45, 2); cout << "Point: " << point; // udskriver point

Der findes ingenting der så let slår fejl, som tanker



I min kode har vi
Fold kodeboks ind/udKode 

Det ville være en god idé at tælle point op når box_y[n1] > 50 for så er boxen uden for skærmen, du bør kunne løse det ved at bruge:
Fold kodeboks ind/udKode 

Du skal måske bruge 48 og ikke 50

Hvis ikke kompileren vil kompilere det, så fortæl hvad den klager over.



Ak, det virker nu!

Jeg vender tilbage til denne tråd, når jeg får problemer med menuen jeg skal lave til spillet, samt "liv-tællingen"!

Takker mange gange Bertel ;-)


PS: Men hvorfor er bilen så langsom om at bevæge i spillet når man trykker på pile tasterne? Altså den følger ikke tasterne!

------------
Der findes ingenting der så let slår fejl, som tanker

[Redigeret d. 17/01-06 23:14:01 af Hitman Joe]



Bilen kan kun flytte sig én gang for hver runde, og den flytter sig kun hvis man holder knappen nede når man checker. Derudover er der en begrænsning på hvor ofte windows repeterer en tast.

En løsning kunne være at bruge funktionen IsKeyPressed fra packman spillet her:
http://home20.inet.tele.dk/midgaard/sample.html#pacman



<< < 12 > >>
t