Hvordan får jeg min menu ind på alle mine sider....
Jeg har en side med min menu og jeg vil gerne have den ind på alle siderne, sådan at når jeg ændrer i den fil, så ændres det på alle siderne...
Jeg har fået ide'en, at du bruge en iframe til at hente menuen. Dernæst kan du indsætte en margin via stylesheets. Jeg vil herunder lave et lille eksempel:
1. Du laver en side, der hedder menu.htm, som f.eks. ser således ud:
<html>
<head>
<title>Menu</title>
</head>
<body>
<center>
<h1>Menu</h1>
<a href="side1.htm" target="_top">Side 2</a>
<br>
<a href="side2.htm" target="_top">Side 3</a>
</body>
</html>
Du kan dernæst lave en side1.htm, der ser således ud:
<html>
<head>
<title>Side - 1</title>
<style type="text/css">
.menu {position:absolute; background:gray; left:3; text-align:center}
.tekst {margin-left:170; border: 2 double black; left:70; height:500; text-align:center}
</style>
</head>
<body>
<DIV class="menu">
<iframe width=157 height=200 NORESIZE scrolling=No frameborder=1 marginheight=0 marginwidth=0 src="menu.htm">
</iframe>
</div>
<DIV class="tekst">
<h2>Hej! Jeg er side 1</h2>
</DIV>
</body>
</html>
Du kan nu lave en side2.htm, hvor du tager udgangspunkt i side1.htm, den kan se således ud:
<html>
<head>
<title>Side - 2</title>
<style type="text/css">
.menu {position:absolute; background:gray; left:3; text-align:center}
.tekst {margin-left:170; border: 2 double black; left:70; height:500; text-align:center}
</style>
</head>
<body>
<DIV class="menu">
<iframe width=157 height=200 NORESIZE scrolling=No frameborder=1 marginheight=0 marginwidth=0 src="menu.htm">
</iframe>
</div>
<DIV class="tekst">
<h2>Hej! Jeg er side 2</h2>
</DIV>
</body>
</html>
Bemærk at alt dit indhold skal skrives indenfor <DIV class="tekst"> og </div>, idet du ikke får teksten placeret med den rette margin.
Det ville klart være en fordel for dig, hvis du lagde stylesheets'ene ind i en .css fil, idet du så kunne få samme formatering på hele din hjemmeside.
Bare en ide!
Venlig Hilsen
Asger Holten