Problemer med ÆØÅ ved søgning

Tags:    asp

Hej,

Jeg har en database(Access) med tilhørende søgefunktion, men når man søger på ord indeholdende æ/ø/å vil den ikke finde dem.
Jeg gik ind i min db gennem Access-programmet, og fandt ud af at æ ø og å var ændret til koder, som f.eks. ø for et ø.

Når jeg læser fra databasen bliver ø ganske rigtigt vist, men ved søgninger virker det altså ikke!

Søger jeg derimod på 248, kommer de pågældende records med ø ligeså fint frem ;)

Hjælp :)

3 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej,

Jeg har en database(Access) med tilhørende søgefunktion, men når man søger på ord indeholdende æ/ø/å vil den ikke finde dem.
Jeg gik ind i min db gennem Access-programmet, og fandt ud af at æ ø og å var ændret til koder, som f.eks. ø for et ø.

Når jeg læser fra databasen bliver ø ganske rigtigt vist, men ved søgninger virker det altså ikke!

Søger jeg derimod på 248, kommer de pågældende records med ø ligeså fint frem ;)

du skal konvertere din tags til ISO-8859-1 standarden :)

så når du søger må du bruge replace("din streng med ø", "ø", 248), men dette er kun for ø, se følgende tabel for alle bogstaver og tal:

http://www.ibusi.dk/iso-8859-1.htm

Casper

[Redigeret d. 23/08-05 20:39:19 af Casper Steinmann]

Hej,

du skal konvertere din tags til ISO-8859-1 standarden :)

så når du søger må du bruge replace("din streng med ø", "ø", 248), men dette er kun for ø, se følgende tabel for alle bogstaver og tal:

http://www.ibusi.dk/iso-8859-1.htm

Casper

[Redigeret d. 23/08-05 20:39:19 af Casper Steinmann]

Har fundet svaret via et andet forum, og selvom den løsning du nævner også kan bruges, var der en nemmere metode. "Fejlen" lå i at jeg havde brugt HTMLEncode, hvilket som bekendt omskriver bl.a. æøå til HTML.

Ellers tak for hjælpen!

Kom til at trykke to gange, ups!

[Redigeret d. 24/08-05 23:45:15 af Kasper Astrup Saugmann]

t