Array

Tags:    asp

Ey - her er en til de lidt mere hardcore vil jeg tro ;)

Jeg er igang med at lave et vildere template-object. Til det skal jeg have lavet en lidt kryptisk array som blandt andet skal indeholde en række Dictionary-objekter.
Jeg ved at baggrunden for koder og fejl herunder kan virker ret så forvirrende, men det skyldes at hele koden i det hele taget kan være ret kryptisk når man ikke kender den til bunds :D .

For at starte må jeg hellere skrive fejlmeddelsen:
Fold kodeboks ind/udKode 

Se det er jo en af de helt vildt forklarende fejl man bare elsker :? . Linje 184 kommer jeg til...

Her "starter" jeg arrayet (det er i forvejen blevet "dimmet" med "private g_oKeyList()"):
Fold kodeboks ind/udKode 

Meningen er at første dimension skal indeholde en integer som jeg skal bruge til at sammenligne med senere (specielt looping-id) og anden dimension indeholder en række Dictionary-objekter (hvert dictionary-objekt bruges skiftevis til hvert gennemgang af loopen).

Når man tilføre ord til listen (arrayet) kan det ske at der skal laves et nyt loop-sæt og derved skal array "udvides". Det gør jeg med denne kode. Dette er linje 184 (linjen fra fejlen):
Fold kodeboks ind/udKode 

Da fejlen opstår står der 2 i inLoop og 1 i loopDictSize. Altså det er første gang den "udvider" og den skal udvide sådan at dimension 1 nu har 2 rækker (i stedet for 1) mens dimension 2 stadig har 1. Jeg har prøvet hvor de begge blev udvidet men det gav også en fejl.
Jeg har også prøvet at kalde den med 1 i stedet for 2 og det accepterede den men det gjorde bare at resten at mit "program" ikke fungerede da den kræver at arrayet bliver "udvidet", og det kan jeg jo ikke bruge til så meget :) .

Bagefter skal den så tilføre et dictionary-objekt til den nye række og så videre...

Jeg har på fornæmelsen at det hele er et array problem. Altså et eller andet med 0 og 1 og alt det der selvom jeg har prøvet en masse.

Hvis du skulle mene at det kan have noget at gøre med et dictionary-objekt i en array kan jeg da lige nævne at det har jeg gjort før uden nogen problemmer. Forskellen er at der dengang kun var 1 dimension i arrayet.

På forhånd tak ... :)

6 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
En del :), har du eventuelt prøvet at se om du kan lave et 1 dimensionalt array der så holder 1 dimensionale arrays der så igen holder på dine objekter.
-----------------------------------------------------------------------------

Min side ->www.the-hive.dk/~donp/

Har du prøvet at teste om det overhovedet kan lade sig gøre at lave et multidimension array med de elementer? Eventuelt lave en lille test.

Jeg er ikke ASP koder, men kedede mig lige lidt for meget så slog ReDim op på msnd library.

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/vblr7/html/vastmredim.asp

og hvis du ikke gider læse det så her er et det vigtigste i beskrivelsen

"If you include the Preserve keyword, Visual Basic copies the elements from the existing array to the new array. When you use Preserve, you can resize only the last dimension of the array, and for every other dimension you must specify the same size it already has in the existing array."

og du prøver at resize første dimension, jeg ikke sikker på det din fejl, for hvis det er så den besked du får seriøst ubeskivende, men jeg kunne godt forestille mig at når du får fixet den fejl du har får du en besked i retning af.

"unable to resize a multidimensional arrays 1st dimension with the keyword preserve."

måske ikke helt så specifik :)
-----------------------------------------------------------------------------

Min side ->www.the-hive.dk/~donp/

Lol du har virkelig kedet dig :D .

Det lyder dælme ubeha :/ ... og det er med stor sandsynlighed mit problem.

Jeg vil lige lege lidt med det for at se om jeg kan lære noget mere om det her skumle fænomen.

Den brokker sig pludselig ikke hvis man kun ændre den sidste dimension! Så det er altså det der er problemmet... nu må jeg så bare se hvordan hulen jeg kringler mig forbi den :/ .

Drop lige et svar så du kan få point ;) .

Til Lasse Staal: Jeg prøvede at tilføje flere Dictionary-objekter til et multidimensionalt array og det virkede fint. Men tak for det anyway.

ku være en løsning og det vil jeg da umiddelbart tro skulle kunne lade sig gøre :) .

takker.

t