Hej Jens..
Jeg synes personligt, at du giver udtryk for ikke at være 'klar' til at tage fat på dette område endnu. Jeg vil ikke tage modet fra dig eller fornærme dig.
-----------------------------------------------------------------------
Du skriver netop:
Jeg vil gerne høre om der var nogle der kunne fortælle mig lidt om BNF da jeg lige er begyndt at studere det. Jeg vil gerne vide hvor man skal skrive sine koder, altså er notesblok god nok? Skal den kode man skriver compiles? hvad skal ens filer ende med .bnf ?
men konkluderer samtidig, at det ikke er et programmeringssprog:
Jeg ved skam godt at man ikke kan lave et programmerings sprog ud af BNF kun. Som jeg sagde bruges det til at beskrive syntaksen/grammatikken godt og grundigt i et programmerings sprog som man evt. vil lave.
Jeg ved forresten også godt at man ingen vejne kommer ved at holde sig til de danske tutorials og bøger, da programmering er internationalt osv. men jeg vil gerne starte med det danske, indtil jeg for nok viden om compiling og BNF, så går jeg videre til det engelske.
Snakkede i oktober med en systemudvikler på Aalborg Universitet, og han nævnte at han ikke kunne huske at have taget så lang tid om at læse en side i en bog, som dem omhandlende compilerteori(selvfølgelig engelsk). Tror ikke du skal regne med du kommer nogen steder med BNF ved brug af det danske sprog.
På siden her foregår der mest 'scriptprogrammering'/hjemmesideprogrammering, hvilket på ingen måde er særligt matematisk, og programmeringen i de andre sprog her befinder sig på ingen måder på et niveau der kan måle sig med compilerteori. Der er sikkert nogle dataloger o.lign. der har en bruger her på stedet, så måske kan du være heldig der er en der kan give dig et ordentligt svar.
Sidste gang jeg bemærkede en smule matematik herinde var da man i en tråd spurgte om måder at løse en sudoku på. Her blev der sågar foreslået neurale netværk(hvilket blev støttet op som den bedste måde at klare dette på). Man kunne istedet bruge operationsanalyse, der er et stærkt værktøj til netop løsningen af en Sudoku. Den oplagte måde at løse dette på herinde var dog ved brug af algoritmer der efterlignede den menneskelige måde at 'tænke' på.
Jeg skal indrømme at det jeg kender mest til om BNF er den 'krig' om hvad de tre bogstaver i grunden står for. På ingen måde kan jeg hjælpe dig med at gå i dybden idet jeg ikke har nok viden om den teori der ligger bag BNF. Prøv måske at skriv til Aalborg/Aarhus/ Syddansk/Københavns datalogiinstitutter og spørg dem om dette. Du kan prøve www.matematen.dk(som godt nok er matematisk institut, men måske de vil svare, der går dog ca. en uge før svar).
Jeg ville som sagt ønske jeg kunne svare dig ordentlig idet det altid er dejligt at se de få gange man ser muligheder for at bruge matematikken - har kun brugt programmering i matematiske sammenhænge indtil videre, hvilket er stærkt begrænset her på sitet - dog er sitet
fantastisk hvis man søger hjælp til små hobbyprojekter!!.
Jeg vil holde øjne og ører åbne hvis jeg kommer forbi noget der måske kunne være nyttig. Men ellers god fornøjelse med din søgen!!
Venlig hilsen
MF