C++ for begynder

Tags:    c++

jeg vil gerne starte med at bruge C++ til at programmere. jeg er begynder og skal starte helt fra bunden. det kunne være rart hvis nogen vil hjælpe mig i gang. jeg vil blandt andet gerne vide hvor jeg finder de bedste tutorials for begynder, hvad jeg skal download af de værse ting og hvor jeg finder det.

9 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
jeg vil gerne starte med at bruge C++ til at programmere. jeg er begynder og skal starte helt fra bunden. det kunne være rart hvis nogen vil hjælpe mig i gang. jeg vil blandt andet gerne vide hvor jeg finder de bedste tutorials for begynder, hvad jeg skal download af de værse ting og hvor jeg finder det.

Du kan starte med at kigge i Artikel-sektionen her på Udvikleren. Ellers er der Bertel Brander's hjemmeside, hvor der også er en del tutorials/artikler/tips & trick.

Med hensyn til hvad du skal downloade, er det en compiler og en editor. Af sidstnævnte kan nævnes Borland's C++, og der er også nogen der bruger GNU Emacs.

mvh,
michael

(Med hensyn til hvad du skal downloade, er det en compiler og en editor. Af sidstnævnte kan nævnes Borland's C++, og der er også nogen der bruger GNU Emacs.)

hvad er bedst at bruge??

[Redigeret d. 11/10-05 14:29:43 af lorry]

(Med hensyn til hvad du skal downloade, er det en compiler og en editor. Af sidstnævnte kan nævnes Borland's C++, og der er også nogen der bruger GNU Emacs.)

hvad er bedst at bruge??

[Redigeret d. 11/10-05 14:29:43 af lorry]

Borland C++ er vist kun en compiler i den gratis version.
Du kan også downloade Dev-C++, det skulle være godt, og er både compiler og editor i én. Det kan findes under Ressource-siden i C++ menuen, mener jeg.

mvh,
michael

Jeg vil forslå at du starter med at downloade og instalere Code::Blocsk fra
http://www.codeblocks.org/
Det skal være versionen med MinGW compiler.
Det er et værktøj til at skrive, kompilere (oversætte) og debugge dine programmer.

Der er et par gode begynder tutorials her:
http://cplus.about.com/od/beginnerctutorial/l/blcplustut.htm
http://www.cprogramming.com/tutorial.html

hvad er bedst at bruge??

Pas på med den slags spørgsmål...sådan starter religions krigene :-)

Hvad der er bedst at bruge er et spørgsmål om smag og behag. Nogen synes at et IDE er Guds gave, jeg hader dem, men kig på Borlands, Dev-C++ og Code::Blocks (links under 'Ressourcer').
Jeg selv foretrækker at sammensætte mit eget "IDE" af uafhængige programmer:

Vim som editor
Make som build tool eller Ant når jeg koder Java
ddd som debugger (findes kun til Unix)
Forskellige shell værktøjer til søgning og erstatning og alt muligt andet

Men prøv dig frem og find ud af hvad der virker bedst for dig. Et IDE er nemmest og hurtigst at komme i gang med, men knap så fleksibelt og når man først har lært Emacs/Vim og en milliard shell programmer, så synes jeg, det er mere effektivt.

Kom an IDE fans :-)

Nu er jeg jo ikke nogen rigtig IDE fan, men jeg kan godt være med til at starte en lille krig om værktøj til program udvikling.

Hvis jeg havde et par uger til overs ville jeg måske bruge dem til at lære de mest basale kommandoer i Vim, og hvis jeg kunne overbevise min arbejdsgiver om at jeg det næste halve år vil arbejde på halv kraft for samme løn fordi jeg vil lære at bruge Vim, ville jeg måske begynde at bruge Vim for alvor.

Da det ikke er tilfældet bruger jeg en editor hvor jeg kan kompilere med dagens foretrukne compiler ved at trykke på en tast, til større projecter bruger jeg makefiler, som bruges til at kompilere fra editoren. Samtidig kan jeg browse mine class'er med editoren og hoppe til en funktion ved at trykke på en tast.
Da jeg selv har lavet editoren opfører den sig nøjagtigt som jeg vil, og jeg kender alle dens features.

Jeg er fuldstændig enig Bertel.
Vim og Emacs tager laaaang tid at lære at bruge ordentligt, men alle de ting du nævnte (class browser, hop til funktioner) og maaaange andre findes i begge editorer. Plus en masse andre. Vim har ca. 30 års udvikling bag sig og Emacs er også en gammel fanden, så alle de features, man kan forestille sig, de er på plads.

Bortset fra code completion (i Vim i hvert fald) men det er på planen fra version 7, og jeg savner det egentlig ikke.
Men kan man afse tiden til at lære dem at kende, så er de rigtig gode.

Jeg er sikker på at det er hurtigere at lære at bruge Vim eller Emacs end det er at skrive sin egen editor ;-)

Jeg er sikker på at det er hurtigere at lære at bruge Vim eller Emacs end det er at skrive sin egen editor ;-)

Hmm...det er jeg nu ikke sikker på :-)

t