Tags:
php
En af mine bekendt har netop betalt et professionelt firma xx.xxx kr for en webløsning. Jeg har tjekket den lidt ud og startede med at studse over at de ikke have smidt doctype på, og stort set ikke havde noget i deres stylesheet. Forsøgte mig med at få koden valideret, og grundet den manglende doctype skete dette ud fra HTML 4.01 transitional. Den havde intet mindre end 388 fejl bare i html delen, så tør næsten ikke drømme om hvad der venter mig når jeg skal tjekke selve programmeringen.
Mht til css, så var der ingen fejl, men stort set alt er lavet inline, og selve css filen er rimeligt mager.
Personligt afleverer jeg aldrig noget med fejl, og slet ikke i markup. CSS kan vel forsvares hvis kunde bliver sat ind i at feks styling af scroll ikke virker i andet end IE, og man forklarer hvordan det hænger sammen.
Burde en kunde modtage sådan noget, når man tænker på hvad det har kostet? Hvad mener i? Er det her man skal udnytte den support som følger med i prisen?
Tjek selv siden på www.musicmadness.dk
Anders!
23 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
0
Jeg forstår udemærked dit argument, men egentligt kan det jo godt betegnes for sjusk. Ville det ikke bare være en force hvis dit firma blev kendt for altid at levere ting, som minimum overholdt nutidens standarder? Igen må jeg sige at det ikke kun er prisen. Skal ikke kunne sige noget om hvor meget prisen stiger og hvor meget det betyder i ekstra omkostninger, for jeg har aldrig laver noget som ikke var xhtml.
Er det fordi man har bygget sig et CMS, til at bygge sider med, og ikke kan finde tiden til at få det opdateret? Så ved man hvad ferien skal bruges til. Der danner sig et billede synes jeg. Der er dem som via stor interesse sørger for altid at være på forkant med nutidens teknologi. Så er der dem som engang var det men ikke følger med, da tingene begyndte at rulle for dem financielt. Det kan godt være at der også er en gruppe som indeholder begge disse ting, og så bare vælger at skrue ned på kvali(manglede lige det helt rigtige ord), for at gøre jobbet hurtigere. Ender jo med at det hele vil køre på samlebånd.
Anders!
0
Man kan godt bruge gammel kode på et nyt site i visse tilfælde, og hvis det er muligt, skal valideringen ikke afholde en fra at bruge den gamle kode, hvis den bare virker.
Men her er der jo forskel på om om brugeren har købt siden, eller om de har købt ret til at bruge siden. Hvis du sælger en side til nogen, og genbruger kode fra sider som du har solgt til andre, så bryder du jo copyright-loven.
0
Man skal også huske på at der er forskel på at leve af at sælge software og sidde derhjemme i ferien og nørkle med koden. Hvis jeg skal ændre mine CMS komponenter til at bruge XHTML, så skal det da ske i min arbejdstid, og det koster timer. Timer hvor jeg i stedet kunne tjene penge så min virksomhed kan overleve, og jeg kan blive ved med at sætte rugbrød på bordet hver dag til min familie. Der er stor forskel på om man sidder derhjemme i ferien og koder, eller om man lever af det. Se dog i øjnene at realistisk set, så skal der tjenes penge, og det gør man ved at sælge produkter/ydelser. Hvor mange ekstra kunder får du ved at sige til dem at du overholder standarderne, jeg tror at det kundesegment man typisk sælger hjemmesider til er ligeglade med om siden overholder standarder (for det er almindelige virksomheder) mens dem der virkelig går op i at ens side overholder standarden selv koder deres side og ville aldrig købe siden hos en virksomhed (ellers i det mindste gøre opmærksom på at siden skal overholde standarden). Jeg tror man ville få flere kunder, hvis man kunne konkurrere på pris og fleksibilitet.
For sjovs skyld validerede jeg lige nogle af de sider du har skrevet under din profil at du har lavet, halvdelen af dem kan ikke validere til xhtml, hvordan synes du det harmonerer med dine tidligere udtalelser? Som jeg ser det så har du afleveret noget som ikke overholder standarden. Er det ikke sjusk?
Du skriver også tidligere i dine indkæg at dem der ikke overholder standarderne er personer som ikke har gidet følge med teknologien, og som sidder fast med gammelt kode... (groft omskrevet, men det er den ordlyd jeg får ud af det). Er du ikke selv en af dem? Og så kan jeg forresten ikke se hvad teknologi og standarder har med hinanden at gøre. En standard er for at sikre en ensartethed og agere som vejledning. Mens teknologi er meget mere end det, et subset af teknologien kan bindes under en standard... ellers er kan man vel ikke sammenligne dem!
(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)
Praesto et Persto