Automatisk 404 notits

Tags:    php

Kan man ikke lave en automatisk 404 notering så man modtager en mail hver gang en besøgende rammer ens 404 fejlside??

I mailen kunne der f.eks. være informationer om hvorfra den besøgende kommer, tidspunkt og IP nummer

Er det muligt? Og i så fald, hvordan?

Hilsen Frank

8 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det burde reelt ikke være mere omfattende end at bruge følgende:
Fold kodeboks ind/udKode 

Tilpas selv...

Kan man ikke lave en automatisk 404 notering så man modtager en mail hver gang en besøgende rammer ens 404 fejlside??

I mailen kunne der f.eks. være informationer om hvorfra den besøgende kommer, tidspunkt og IP nummer

Er det muligt? Og i så fald, hvordan?

Hilsen Frank

En måde kunne være, at lave siden en fejl side og så fortæl webserver at dne skal bruge dn fejlside istedet for.

på din egen fejlside, kan du så bruge almindelig php-script til at finde ip og tidspunkt, og send det med phs mail funktion.

der er sikkert også andre måder, men skal ikke kunne sige.

-Thomas
Hvis mennesker er så kloge, hvorfor ødelægger
vi så os selv og den verden vil lever i?
I mod softwarer patenter
http://www.nosoftwarepatents.com/

-------------------------------------------------------
Visual Basic noget for dig?
tjek Visual Basic-Gruppen
http://www.udvikleren.dk/groups/?gid=41

En måde kunne være, at lave siden en fejl side og på din egen fejlside, kan du så bruge almindelig php-script til at finde ip og tidspunkt, og send det med phs mail funktion.

Nemlig, og jeg har jo allerede mine egne fejlsider, så hvis du eller andre kan hjælpe til en mail formular der automatisk sender mig en mail med førnævnte informationer, så kan det jo ikke være bedre..

Hilsen Frank

Du kan jo bruge min artikel her på siden om at sende mails med php, eller i hvert fald noget af det script. Tror godt du kan finde ud af at rette det til.

Mvh. Emilbp

En måde kunne være, at lave siden en fejl side og på din egen fejlside, kan du så bruge almindelig php-script til at finde ip og tidspunkt, og send det med phs mail funktion.

Nemlig, og jeg har jo allerede mine egne fejlsider, så hvis du eller andre kan hjælpe til en mail formular der automatisk sender mig en mail med førnævnte informationer, så kan det jo ikke være bedre..

Hilsen Frank

Tilpas selv...

Den sender en mail godt nok, IP og tidspunkt er også fint, men der er ingen adresse ved REFERER ??

Kan det være fordi jeg har skrevet adressen i linjen, og ikke har klikket på noget ??

Hilsen Frank

P.S.

Jeg har ændret REFERER til HTTP_REFERER og det synes at virke, der er blot et lille problem med de der <br> som ikke fungerer, og jeg kan ikke helt tyde . der står rundt omkring.

Fold kodeboks ind/udKode 

[Redigeret d. 07/11-05 22:30:27 af Frank]

Hmm, der mangler noget? F.eks. et link eller en knap for besøgende at trykke på hvis linket ikke virker og de har ramt 404 siden. For lige nu modtager jeg lidt over 50 mails om dagen, 95% af dem er uden henvisende url, resten er fra indlæg rundt omkring i fora.

Hilsen Frank

Du har ret, det skal være HTTP_REFERER - det missede jeg lige i farten.

Du kan se alle de mulige $_SERVER variatoner her: http://dk2.php.net/manual/en/reserved.variables.php#reserved.variables.server

Prøv at ændre koden til det her:
Fold kodeboks ind/udKode 

Grunden til at <br> ikke blev håndteret korrekt, er at koden ikke er sat op til at sende html. Det kan du vælge at gøre med lidt flere parametre. Se mere om dette her: http://dk2.php.net/manual/en/function.mail.php

Grunden til at der står . flere steder, er ganske simpelt at det bruges til at binde de forskellige elementer sammen - ligesom f.eks. + bruges i JavaScript ( så vidt jeg husker).

Du kan i realiteten have lige så mange data med som du har lyst til, bare du skriver dem i rækkefølge med $message .= "Label: " . $data . "\\n";

Grunden til at der skrives .= og ikke bare =, er at man tilføjer til enden af variablen.

Nu skrev du at du havde dine egne 404 sider, så jeg gik ud fra at det der vises til den besøgende var på plads, men reelt kan du lave hvad som helst, bare det er efter mail(), så den sendes. Om det er et link eller kode der sender brugeren videre, er helt op til dig.

I øvrigt vil referer jo ikke vise noget hvis det er direct request, da der ikke er noget at vise. Den henter bare det link man har brugt til at komme til siden...

Prøv at ændre koden til det her: \\n

I øvrigt vil referer jo ikke vise noget hvis det er direct request, da der ikke er noget at vise. Den henter bare det link man har brugt til at komme til siden...

Det fandt jeg ud af, de fleste af de mails jeg modtager har et link fra Google, endda så gamle links som 6-7 år tilbage da siden hed homepage.anakin.dk - Kan det være cybersity der endnu ikke har slettet mit gamle domæne?

Anyway, jeg kan godt se den der /n nu, den er jo overalt i mysql backup filerne når der skiftes linje.

Du forklarer det på en god måde, jeg har rent faktisk fattet noget af det - TAK! for det.

Hilsen Frank

t