Hej alle udviklere.
Her på 2. år i HTX har jeg valgt programmering. Min eneste tidligere erfaring er web-programmering, i form af PHP.
Jeg har tidligere leget en lille smule med C++, men det er ikke meget.
I programmering lærer man (på min skole) som standard Delphi. Personligt er jeg ikke så vild med Delphi, og vil hellere igang med noget c++/c# eller lign.
Derfor fik jeg så overtalt min lærer til at jeg må skaffe mit eget materiale, og køre c++/c# istedet for Delphi.
Nu har jeg undersøgt en smule omkring begge sprog, og jeg står og skal til at vælge...
Det problem jeg ser i C# er at jeg ikke kan få et program at kode i på min skole - hvis jeg derimod køber studie versionen af VS .NET og installerer det på den bærbare, og altid tager den bærbare med til programmering, skulle dette ikke være noget problem.
Med C++ bruger jeg Dev-C++, som er gratis, og derfor kan jeg både installerer det på min skole, og herhjemme...
Et andet problem er at jeg skal lave windows programmering. Jeg skal helst kunne lære at lave windows programmer som f.eks. tekst-editor, lommeregner, og den slags. Men alt det C++ jeg har læst om indtil videre, har handlet om programmering af programmer til kommandoprompt (Eller hvad man nu kalder det - er lige stået op
).
Derfor ville jeg også gerne høre, fra nogle som har erfaring med det, hvor svært det er at lære at lave de grafiske windows-programmer, som f.eks. en lommeregner, tekstbehandlingsprogram, osv., i både C++ og C#?
Derudover ville jeg også meget gerne modtage forslag til bøger. Både på engelsk og dansk.
Jeg håber at få en masse svar, og gerne nogle gode argumenter, hvorfor jeg lige netop bør vælge C++ eller C#.
Men husk, jeg har kun et år til at lære sproget, og skal i slutningen af året lave et eksamensprojekt på 20 timer (excl. hjemmearbejde).
På Forhånd Tak.
Med Venlig Hilsen
Christian Jessen
christian@N-club.dk
http://N-club.dk