C++ eller C#, i Programmering C?

Tags:    c++

Hej alle udviklere.

Her på 2. år i HTX har jeg valgt programmering. Min eneste tidligere erfaring er web-programmering, i form af PHP.
Jeg har tidligere leget en lille smule med C++, men det er ikke meget.

I programmering lærer man (på min skole) som standard Delphi. Personligt er jeg ikke så vild med Delphi, og vil hellere igang med noget c++/c# eller lign.
Derfor fik jeg så overtalt min lærer til at jeg må skaffe mit eget materiale, og køre c++/c# istedet for Delphi.

Nu har jeg undersøgt en smule omkring begge sprog, og jeg står og skal til at vælge...

Det problem jeg ser i C# er at jeg ikke kan få et program at kode i på min skole - hvis jeg derimod køber studie versionen af VS .NET og installerer det på den bærbare, og altid tager den bærbare med til programmering, skulle dette ikke være noget problem.

Med C++ bruger jeg Dev-C++, som er gratis, og derfor kan jeg både installerer det på min skole, og herhjemme...

Et andet problem er at jeg skal lave windows programmering. Jeg skal helst kunne lære at lave windows programmer som f.eks. tekst-editor, lommeregner, og den slags. Men alt det C++ jeg har læst om indtil videre, har handlet om programmering af programmer til kommandoprompt (Eller hvad man nu kalder det - er lige stået op ;)).

Derfor ville jeg også gerne høre, fra nogle som har erfaring med det, hvor svært det er at lære at lave de grafiske windows-programmer, som f.eks. en lommeregner, tekstbehandlingsprogram, osv., i både C++ og C#?

Derudover ville jeg også meget gerne modtage forslag til bøger. Både på engelsk og dansk.

Jeg håber at få en masse svar, og gerne nogle gode argumenter, hvorfor jeg lige netop bør vælge C++ eller C#.
Men husk, jeg har kun et år til at lære sproget, og skal i slutningen af året lave et eksamensprojekt på 20 timer (excl. hjemmearbejde).

På Forhånd Tak.

Med Venlig Hilsen
Christian Jessen
christian@N-club.dk
http://N-club.dk

Hvorfor vælge C++ frem for Delphi? Det er i princippet det samme programmeringsparadigme! Det eneste der er anderledes er syntaksen, og det kan være lige meget. Jeg vil mene at du bør tage Delphi som alle de andre, der kan din lærer vel også hjælpe dig mere. Du løber allerede nu ind i de problemer med hensyn til bruger grænseflader som Delphi har løst for dig, i og med at du kan designe en grænseflade med brugen af et IDE. Hvis du alligevel kun har et år til at sætte dig ind i sproget, så har jeg svært ved at se det fornuftige i at vælge et andet end det der undervises i på din skole!

Kort sagt, hvorfor vil du ikke lære Delphi?

(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)
Praesto et Persto

Den eneste ulembe ved delphi er at det binder til windows. Ellers er der ingen.

Den eneste ulembe ved delphi er at det binder til windows.
Ellers er der ingen.

Til gengæld er der kylix. Som er såvidt jeg ved 90 hvis ikke 100% ligesom delphi...bare til kylix. Kravet er så bare at man skal kode det i linux.

-----BEGIN GEEK CODE BLOCK-----
Version: 3.12
GED d- s: a--- C++ U? P L+ E? W++ N? o? K- w
O? M? V? PS PE? Y? PGP++ t 5? X+ R tv+ b+ DI? D+
G e-- h! !r y--
------END GEEK CODE BLOCK------

Hej...
Jeg er ganske enig med de andre i at du bør vælge delphi!

Men nu syns jeg heller ikke at man skal sige at der intet godt er ved c++. Mulighederne er eks meget store... Jeg har programmeret i delphi i 2 år nu, og kan godt føgle mig lidt trat af at være båndet til kompomenternes bånd. Selvfølgelig er det noget vrøvl da jeg selvfølgelig kan lave kompomenterne selv...

Men grunden til at jeg mener du skal vælge delphi er at du hurtigt kan lærer at lave noget brugbart i delphi, hvor du næste år, hvis du har valgt c++ har lært at lave en boks i en windows-forn og måske en lille lommeregner funktion!

På den tid du har er delphi kanon det bedste!

Shafh
www.shafh.dk
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

Make you glad to change the world

Hvis du vælger at lve Delphi kan du vælge at gå udenom deres implementation af Windows komponenterne... du kan kalde det med standard MFC kald... ganske ligesom i C++.... så det eneste der i virkeligheden skiller de to sprog ad (til det du skal bruge) er syntaksen...

(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)
Praesto et Persto

Det problem jeg ser i C# er at jeg ikke kan få et program at kode i på min skole - hvis jeg derimod køber studie versionen af VS .NET og installerer det på den bærbare, og altid tager den bærbare med til programmering, skulle dette ikke være noget problem.

Med C++ bruger jeg Dev-C++, som er gratis, og derfor kan jeg både installerer det på min skole, og herhjemme...

Der findes også gratis programmer som du kan skrive C# kode i. Jeg vil f.eks. foreslå SharpDevelop. http://www.icsharpcode.net/OpenSource/SD/

Hilsen

Martin Dybdal (Dybber)

Du kan også bruge C++ og stadigvæk komme hurtigt igang med at lave lidt vinduer.
Jeg bruger selv Qt ( http://www.qt.no ) og det er skam meget nemt at sætte sig ind i. Det har et RAD miljø noget alla Delphi, og er derfor nemt at komme igang med. Det eneste det reelt kræver, er lidt viden indenfor pointer området.

Derudover kan du bruger de fleste IDE's til at kode C++ i... hvilket må siges at være lidt billigere end VS. 2003-2005 studie version eller lignende.

Jeg vil dog sige, at Delphi og C# hurtigere at komme igang med en C++ med hvilken som helst Vindues-formaterings-ting. (:)).

Derudover er det også dejligt nemt at portere C# rundt til de forskellige mobile enheder, hvis det er sådan noget du godt kan lide at lave i fritiden.

Jeg selv rodet med lidt C++ og Symbian OS og det var lidt uoverskueligt i starten. Hvorimod at C# er temmeligt nemt at gå til.

Det var bare mine 2cent.
Hejdu :)

-------------------------------
Hilsen Jimmi Westerberg
http://www.westsworld.dk

Lorte internet... dobbelt post :(

-------------------------------
Hilsen Jimmi Westerberg
http://www.westsworld.dk

[Redigeret d. 15/08-05 21:42:14 af Jimmi Westerberg]

I .NET C# er det langt nemmere at udvikle grafiske brugergrænseflader end det er i C++. Og der findes jo gratis IDE til C# udvikling f.eks. http://www.icsharpcode.net/OpenSource/SD/

Mvh. Thomas Lykke Petersen

Med hensyn til udviklingsværktøjer kan du gratis hente Microsofts Express versioner af diverse compilere, altså VC++ Express, C# Express compiler osv osv.

kig på www.msdn.com (her finder du iøvrigt rigeligt med guides, hints, reference manualer, kort sagt det meste af hvad du skal bruge til (visual)c++ og C# (og alt .NET osv).

Jeg mener også man kan hente en version af Borlands Delphi compiler (og vist og deres C++ compiler) gratis fra Borlands hjemmeside ( www.borland.com tror jeg..).

Så udviklingsværktøjer er ikke noget problem.

Jeg har aldrig selv kodet windowsprogrammer i c++ til linux eller windows (har altid brugt diverse embedded frameworks), men har da lavet en del i både delphi og C#. Personligt synes jeg C# er nemt uden at være begrænset og er et godt sted at starte. Derudover er det nok også mere fremtidssikret end Delphi, selvom der dog er mange der prof. koder i delphi.
En ting jeg dog altid har savnet fra Borlands compilere er TCharts, der er en ufattelig dejlig og nem implementering af alt hvad man kan ønske sig af grafer og ja, charts...

Ellers vil du ved MS C++ skulle bruge MFC til dine windowsprogrammer, ELLER du kan vælge at skrive en C++.NET program (basically C++ syntax, men ellers er det .NET det hele...de fleste af de fede ting i C++ er ikke tilladt (unsafe) i .NET frameworket).

Hvis du primært skal lave windows applikationer, ville jeg nok vælge C# eller Delphi. Begge er gode sprog med nogle lækre compilere/IDEér som kan hentes gratis. Og der er masser af eksempelkode og communitysider på nettet.

Men tag en kigger på C++ hvis du en gang får tiden til det. Det er en del mere kompliceret en C#, Java og egentlig også Delphi, og kan derfor virke uoverskueligt at komme igang med. Men det har sine fordele.

t