Hvad klasses kan bruges til

Tags:    php

<< < 12 > >>
Halløjsa :-)

Jeg kunne super godt tænke mig at se nogle eksempler på brugen af klasser, for jeg må ærligt indrømme at jeg ikke rigtigt kan se nogen muligheder - ikke fordi jeg på noget tidspunkt tvivler på at de er der!

Lige nu er jeg fx næsten færdig med et ret omfattende bruger community. Hvis jeg nu skulle anvende klasser til det, hvilken sammenhæng kunne jeg så bruge dem i?

Har store forventninger :-P

Eller endnu bedre, nogle komplette kodeeksempler?

Indlæg senest redigeret d. 09.02.2010 14:43 af Bruger #6300
14 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Halløjsa :-)

Jeg kunne super godt tænke mig at se nogle eksempler på brugen af klasser, for jeg må ærligt indrømme at jeg ikke rigtigt kan se nogen muligheder - ikke fordi jeg på noget tidspunkt tvivler på at de er der!

Lige nu er jeg fx næsten færdig med et ret omfattende bruger community. Hvis jeg nu skulle anvende klasser til det, hvilken sammenhæng kunne jeg så bruge dem i?

Har store forventninger :-P

Eller endnu bedre, nogle komplette kodeeksempler?

Med Venlig Hilsen
ZachariasDk

[Redigeret d. 23/07-05 18:36:43 af ZachariasDk]

Klasser er meget brugbare. De hjælper på overskueligheden af din kode. Phps OOP del er blevet væsentlig bedre i version 5, men de mangler stadig lidt. Hvad version af php har du?
At lave en community via OOP kunne fx. være at du havde en klasse som styrede søgning, en som oprettede en bruger, en som slettede brugeren osv. Alt dette kunne sættes op på mange forskellige måder, så det gjorde overskueligheden af koden bedre.
Et eksempel, tror jeg ikke du vil få meget ud af (også lidt igen da) Jeg vil henvise til mine fustrationer, som jeg selv havde for bare et år siden, men som nu har givet mig en større indsigt :) Linket kommer her: http://www.eksperten.dk/spm/487818

Hvor var jeg fustreret dengang, men jeg kan nu se, efter jeg er begyndt at kigge på C++, hvor lille php implemtation af OOP'en er i forhold til C++'s OOP del.

Håber du kan bruge det til et eller andet :)
Slot - All your base are belong to us
http://www.sigsys.dk

Jeg bruger fx en klasse til mit loginsystem, hvor klassen så har nogle funktioner i sig som login, logout, getLoggedinUser, updateUserProfile osv.

Overvejer at skrive en artikel netop om hvad du spørger om, men er ikke kommet i gang endnu.

Ville simpelthen være så fedt hvis jeg kunne få noget konkret materiale. For eksempel en artikel om hvordan klasser kan bruges til at opbygge et community? Til at begynde med vil jeg i hvert fald lige tjekke det link du smed :-)

Med Venlig Hilsen
ZachariasDk

Ville simpelthen være så fedt hvis jeg kunne få noget konkret materiale. For eksempel en artikel om hvordan klasser kan bruges til at opbygge et community? Til at begynde med vil jeg i hvert fald lige tjekke det link du smed :-)

Med Venlig Hilsen
ZachariasDk

Altså du skal jo ikke have en artikel om hvordan man opbygger community med klasser. Du skal bare lære at bruge dem ved fx. at lave små eksempler osv. inden længe vil du se det smarte ved det og hel selv opbygge dit community :)

Undskyld hvis jeg ikke udtrykte mig klart nok :-) Altså det jeg efterspørger er nogle eksempler på brugbar udnyttelse af klasser.

Med Venlig Hilsen
ZachariasDk

[Redigeret d. 24/07-05 10:56:33 af ZachariasDk]

Undskyld hvis jeg ikke udtrykte mig klart nok :-) Altså det jeg efterspørger er nogle eksempler på intelligent og brugbar udnyttelse af klasser.

Med Venlig Hilsen
ZachariasDk

Yes yes, men før det skal du vel vide lidt om hvordan det hænger sammen. Altså fx. man nu kan lave en interface til klassen, man kan have static values eller funktioner og fx. det at bygge en abstrakt klasse op. Uden lige at vide hvad det er, tror jeg ikke du vil få noget ud af at se noget håndgribelig kode. Hvad version af php har du?

Har et webhotel på B-one. Og de har tilsyneladende kun version 4.

Med Venlig Hilsen
ZachariasDk

[Redigeret d. 24/07-05 10:56:21 af ZachariasDk]

Okay jeg tror jeg er ved at have fanget konceptet nu :-P Men i må lige lede mig på rette vej hvis det ikke er rigtigt...

Altså fx i et nyhedssystem, hvis så jeg laver en klasse til nyheder der kan oprette, slette redigere og hente navn, tekst, forfatter osv, sådan at jeg slipper for at hente det hele fra databasen igen og igen?

Noget i stil med:
<pre>class nyhed{
var $navn;
var $tekst;
// ...

function tilfoej(){
// ...
}

function slet(id){
// ...
}

function rediger(id, navn, ...){
// ...
}

function hent(id){
// ...
$this->navn = $mysql["navn"];
$this->tekst = $mysql["tekst"];
// ...
}
}

$nyhed = new nyhed;
$nyhed->hent(1);
echo $nyhed->navn;
echo $nyhed->tekst;
// ...</pre>
Med Venlig Hilsen
ZachariasDk

Okay jeg tror jeg er ved at have fanget konceptet nu :-P Men i må lige lede mig på rette vej hvis det ikke er rigtigt...

Altså fx i et nyhedssystem, hvis så jeg laver en klasse til nyheder der kan oprette, slette redigere og hente navn, tekst, forfatter osv, sådan at jeg slipper for at hente det hele fra databasen igen og igen?

Noget i stil med:
<pre>class nyhed{
var $navn;
var $tekst;
// ...

function tilfoej(){
// ...
}

function slet(id){
// ...
}

// ...
}

function hent(id){
// ...
// ...
}
}

$nyhed = new nyhed;
$nyhed->hent(1);
echo $nyhed->navn;
echo $nyhed->tekst;
// ...</pre>
Med Venlig Hilsen
ZachariasDk

Ja sådan kunne man gøre, men man kunne jo dele det op i flere klasser så hver klasse styrede en bestemt ting. Det vil også gøre din kode mere overskuelig.

Noget i stil med:
<pre>class nyhed{
var $navn;
var $tekst;
// ...

function tilfoej(){
// ...
}

function slet(id){
// ...
}

// ...
}

function hent(id){
// ...
// ...
}
}

$nyhed = new nyhed;
$nyhed->hent(1);
echo $nyhed->navn;
echo $nyhed->tekst;
// ...</pre>
Med Venlig Hilsen
ZachariasDk

Ja sådan kunne man gøre, men man kunne jo dele det op i flere klasser så hver klasse styrede en bestemt ting. Det vil også gøre din kode mere overskuelig.

Ved ikke lige hvad du mener med at du slipper med at hente det igen og igen, du skal jo lave et nyt kald til din database hver gang :)

<< < 12 > >>
t