Dato problem...!

Tags:    php

Hejsa

Jeg har et website, der bl.a. indeholder en nyhedssektionr. Nyhederne er datomærket i et DATE felt i min SQL database. Dette volder mig en del bøvl. F.eks. kan jeg ikke finde ud af at få sorteret ordenligt!

$sort = "ALTER TABLE news ORDER BY date";
...virker f.eks. ikke!

Jeg ønsker at kunne sortere hele tabellen efter dato, ligesom jeg gerne vil kunne gå ind manuelt at ændre i datoen efterfølgende (og herpå gensortere så de nyeste kommer først).

Håber på lidt indsigt...

Hej Gunnar.

Hvis ideen med den $sort er at den skal smides på din select et sted i koden, så skal du lige styge den første "alter table news" og istedet blot have "order by dato desc".

Hele den sql du vil sende afsted til databasen er altså din almindelige select "select * from news" plus din sortering "order by dato desc", samlet "select * from news order by dato desc".

Alter table modificerer din tabel, og det er ikke det du er ude på går jeg ud fra.

Held og lykke med ændringen.

Hej Gunnar.

Hvis ideen med den $sort er at den skal smides på din select et sted i koden, så skal du lige styge den første "alter table news" og istedet blot have "order by dato desc".

Hele den sql du vil sende afsted til databasen er altså din almindelige select "select * from news" plus din sortering "order by dato desc", samlet "select * from news order by dato desc".

Alter table modificerer din tabel, og det er ikke det du er ude på går jeg ud fra.

Held og lykke med ændringen.

Jo faktisk - jeg vil lave ændringen EFTER man har indsat eller editeret, og altså direkte ændre i selve datebasen, og ikke kun sortere ved aflæsning. Anyway, det spiller nu... der var koks med UNIXTIME_STAMP (eller hvad den hedder), og den er strøget nu. I stedet bruger jeg:

SELECT *, date_format(date, '%e/%c-%Y') as date FROM table

- og det spiller!

MEN... hvordan laver jeg en forespørgsel på f.eks. alle forekomster i maj 2005, med YYYY-MM-DD date formatet?

Mvh
Gunnar

t