vil have besked/gæstebogs funcktion i cms

Tags:    php

<< < 12 > >>
Hej jeg er igang med mit lille projekt og det går enkelt ud på at lave et helt cms system bare for at lære og senre bruge det til en privat hjemmeside
nå men jeg er igang på www.web-gate.dk (grafikken skal ikke bruges det var kun fordi jeg ville ligge lidt farve på imens jeg leger)

nu vil jeg så have en besked funktion så når man går ind på sin egen bruger kan man se beskeder og gerne private
og når man går ind på en anden kan man se hans beskeder bare ikke de private

meget admindelig ting men jeg kan ikke finde ud af det
når man ser en brugers profil henter den profilen via addressen get user id men hvordan for jeg lavedet en besked funktion i databsen og henter den via f.eks get uder id?? bare skriv hvis i skal bruge noget af koden? selv om den ikke er så pæn og jeg har skrevet lidt og copy pasted lidt hist og her

håber nogle kan hjælpe tusind tak

14 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Er det en gæstebog for hvert brugernavn du vil have?

Så skal du i gæstebogstabellen have et brugernavnsfelt, og så hive alle indlæg ud hvor denne brugers id står. På siden skal du så have en gæstebog.php?bog=1234

og så queryen

$bog = (int) $_GET['bog'];
$query = mysql_query("SELECT * FROM gæstebog WHERE ejerid = $bog");

Altså, det kommer jo an på, hvordan du har lavet dit meddelelses system! Men du kan bare trække data ud fra en tabel, hvor $_GET[userid] er lig med modtageren!
Et eksempel:

mysql_query("SELECT * FROM messages WHERE modtager=$_GET[userid]") or die(mysql_error())

Altså, det kommer jo an på, hvordan du har lavet dit meddelelses system! Men du kan bare trække data ud fra en tabel, hvor $_GET[userid] er lig med modtageren!
Et eksempel:

mysql_query("SELECT * FROM messages WHERE modtager=$_GET[userid]") or die(mysql_error())

CHadi, det er rigtigt hvad du skriver, men du har formået i den meget lille kode du skrev at indskrive hele to alvorlige sikkerhedshuller :). 1) Du regner med at get-variablen er et tal, og bruger den uden videre som et tal. Enhver kan derved komme til at køre vilkårlig kode på databasen. 2) Du udskriver mysql_error(), hvilket gør det meget nemmere for folk at finde ud af hvordan din første sikkerhedsfejl udnyttes og den kan bruges til at finde andre eventuelle sikkerhedshuller i din query.

Jeg ved godt det ikke var svar på spørgsmålet, men jeg forstår ikke rigtigt hvordan man kan finde ud af at lave et cms-system når men ikke kan lave en gæstebog?

Nu har jeg heller ikke lavet et cms system endnu jeg er kun igang med det ind til videre er der kun opret bruger hvis bruger hvis profil og rette forskellige ting i profilen osv.
jeg har endnu gået igang med at lave gætebogen og det er ikke så meget det at lave en ganske admindelig gæstebog det er mere hvordan jeg f.eks for get id til at virke over flere tabeller hvis du forstår mig

Desuden har jeg så ikke også skrevet >>Jeg er igang med et projekt for at lære mere om php<<

bare fordi du er så god kan vi andre jo godt have brug for hjælp

Jeg forstår ikke helt vad det er du mener med flere tabeller. Du har vel stadigvæk kun en tabel til din gæstebog? Det lyder i øvrigt mere som et loginsystem end et cms-system du er ved at lave, og er det tilfældet forstår jeg bedre. Men jeg tror du må uddybe spørgsmålet lidt mere.

cmsarticles
cmssections
users

har de tabeller med nogle under navne ved ikke om det ermig som bruger de forkerte navne for tingene

users der har jeg så bruger navn password get id og alt det

men i gæstebog skal den jo så også bruge get id så når jeg laver en get id så jeg kan se y's profil så henter den så også y's gæstebog

men hvordan laver jeg den gæstebog i databasen

Er det en gæstebog for hvert brugernavn du vil have?

Så skal du i gæstebogstabellen have et brugernavnsfelt, og så hive alle indlæg ud hvor denne brugers id står. På siden skal du så have en gæstebog.php?bog=1234

og så queryen

$bog = (int) $_GET['bog'];
$query = mysql_query("SELECT * FROM gæstebog WHERE ejerid = $bog");

okau vil lige se om jeg kan finde ud af det når jeg kommer hjem ellers skriver jeg lige

Kan ikke ligeforestille mig det ud for din forklaring

jeg har nu disse tabeller

gæstebog
II
II==== id
g_username
fra_user
besked

users
II
II===== userid
first_name
last_name
email_address
username
PASSWORD
info
user_level
signup_date
last_login
photo

kan du forklare mig hvordan det så skal hænge sammen

når jeg kalder en bruger så jeg kan se hans bruger (der vil jeg så også kunne se hans beskeder) så bruger jeg denne metode

$sql = mysql_query("SELECT * FROM users WHERE userid= '$_GET[id]'");

while($row = mysql_fetch_array($sql)) {

echo $row['username'];

osv.....

hvordan for jeg det så ind så jeg henter den rigtige gæstebog??

Nu har jeg selv fundet ud af det men du får lige lidt poing forde du har givet mig hints

<< < 12 > >>
t