Avanceret søgning i tabel

Tags:    php

Hej udviklere

Jeg har pt. en mySQL database med én tabel, som er delt op i 7 kolonner (herunder en id)
Ved søgning, søger jeg i dem alle, men hvordan kan det lade sig gøre at gå ind og søge i en enkelt kolonne og kombinere værdier?

F.eks. vil jeg kombinere en værdi fra kolonne 4 med en fra kolonne 5, således at man definerer i to søgefelter, hvad man vil finde i 4 og 5 og den så giver resultater fra databasen, som både er forekommende i kolonne 4 og 5.

Kan det også lade sig gøre at lave det som scrolldown boxe såvel som søgefelter?

Jeg håber I er med på hvad jeg mener

[Redigeret d. 02/06-05 03:41:43 af morten jensen]

4 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
En søgning på navn.
Fold kodeboks ind/udKode 

En søgning på navn og alder.
Fold kodeboks ind/udKode 

Hvis det giver mening?

[Redigeret d. 31/05-05 18:21:35 af Steffan Johannesen]

Mange tak Steffan.
Jeg har ikke lige fået leget med dit forslag endnu, men jeg kigger på det i morgen og vender tilbage. :-)

Smukt.
Jeg har mere eller mindre fået det til at virke, men der er stadig et mindre problem.

Mellem de to requests står der pt AND, men dette medfører også at jeg skal definere en værdi i hver af søgeboksene før jeg får et resultat.
Hvis jeg ændrer det til OR, så får jeg alle de resultater, som har noget at gøre med mine resultater. F.eks. søger jeg på morten og 19, og får så alle de forekomster, hvor personen er 19 samtidig med jeg får alle de forekomster, hvor personen hedder morten.

Jeg skulle jo gerne kun have dem hvor både morten og 19 indgår.

Det skulle gerne være sådan, at det er valgfrit om man vil udfylde alle søgebokse, men man får et resultat, som er begrænset af de søgeord man angiver. Med AND skal jeg definere en søgning i begge søgebokse.

Er det forståeligt? =/

Dette er stadig aktuelt.

Jeg håber en eller anden kan hjælpe

t