Programmering uden computer?

Tags:    c++

<< < 12 > >>
Hej jeg har beskæftiget mig lidt med comport programmering i c++ for at kunne lave nogle sjove ting til computeren f.eks slukke og tænde for et lys eller styre en motor! men nu vil jeg gerne vide kan det ikke lade sig gøre at lave noget uden computer kun ved hjælp af elektronik nærmest en chip der bliver programmeret og så kan den så styre nogle ting som den er programmeret til at styre! det må jo kunne lade sig gøre for sådan er der jo så mange ting der er lavet i dag men hvordan er der nogle der kender til sådan noget evt. har et navn på sådan nogle chips så jeg kan søge lidt på det eller nogle der har links så jeg kan læse?

Desvære har igen point men håber folk vil hjælpe alligevel :D

Det kan man godt. Man kan f.ex. programmere en Lego Mindstorm komputer.

Der findes også små chips der kan prgrammers. Den mindste jeg kender har 8 ben, 250 program pladser og 32 byte RAM. De mest populære hedder PIC: http://www.microchip.com/

Mon ikke brinck har et byggesæt?

Okay kan man så f.eks købe sådan en chip og lave en lille bil programmere en rute i chipen og så få bilen til at køre efter den rute? hvordan virker det kan du forklare det lidt?

Det fungerer på den måde at man "brænder" et program ind i chippen. Programmet vil så kunne styre bilen, ved at læse fra og skrive til nogle porte. Det letteste er at tage chippen ud af "legetøjet" og putte det i en brænder når man vil programmere den.

Man kunne lave en bil, og sætte en kontakt på forenden og en på bagenden, og have to udgange til at styre to motorer. Når bilen kører ind i noget vil man kunne få den til at vende retning, dreje og fortsætte.

Okay det lyder da sjovt som en start hvordan kommer jeg igang med det hvor kan jeg købe en pic og hvordan brænder man på den?

Man kunne starte med:
http://www.brinck.dk/byggesaet/br873.asp

Der er nogle link til kompilere osv på siden.
Man kan bruge sættet til at afteste programmet, inden man laver hardwaren.

Oki kan kittet også brænde? og hvad med selve picen det er så noget man køber ved siden af?

Oki kan kittet også brænde? og hvad med selve picen det er så noget man køber ved siden af?

Hvis kittet ikke kan brænde kunne man så ikke bruge evt. http://www.brinck.dk/byggesaet/br869870.asp til at brænde med? og så teste det med dig kit?

Man kan også bruge CMOS kredse og andre sjove ting, der findes masser af muligheder for at programmere uden computer. Man kan både programmer med en comptuer og lægge det ind på en chip eller man kan lave det manuelt på en printplade.

:) spørg endelig hvis du vil vide mere

Ja, den jeg linker til kan oså brænde. Så vidt jeg kan se følger der ikke PIC'er med, men de er ret billige.

Man kan også bruge CMOS kredse og andre sjove ting, der findes masser af muligheder for at programmere uden computer. Man kan både programmer med en comptuer og lægge det ind på en chip eller man kan lave det manuelt på en printplade.

:) spørg endelig hvis du vil vide mere

Det med at programmere på computeren og lægge ind på en chip er vel det bertel er ved at forklare mig! hvad med det med at lave det manual på printpladen hvordan foregår det? bare for at være nysgerig?

<< < 12 > >>
t