Hent 10 nyheder fra mySQL

Tags:    php

Hej.
Jeg sidder med min webside. Jeg har lavet det sådan at folk har mulighed for at skrive nyhder. Det skal naturligvis laves så det bliver vist på min news side. Jeg kan sagtens få den til at hente en nyhed frem fra databasen, men hvordan får jeg lavet det sådan at den viser de 10 seneste nyheder på siden, og ikke mere.
På forhånd tak

7 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 7 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Husk nu at selecte de felter, du har planer om at bruge (i eksemplerne forvirrer I ved at hente feltet 'nyheder' og benytte et andet - fx 'nyhed' og noget ala 'celle').

I test-sammenhænge, er det derfor smart at hente alle felterne i tabellen (angivet med *). Jeg har skrevet SQL-keywords med storebogstaver for læslighedens skyld (og det er i det hele taget en god skik):
SELECT * FROM nyheder LIMIT 10

Hvis du har et felt med timestamp (her kalder jeg feltet 'tidsstempel'), og fx ønsker de 10 seneste nyheder, gør du blot således i stedet:
SELECT * FROM nyheder ORDER BY tidsstempel DESC LIMIT 10

Den query sætter du bare ind i det script, som tidligere er blevet postet. Husk at indsætte de rigtige feltnavne som index i data-arrayet.

mikl-dk | udv@mikl.dk

lav noget php der ser således ud:

Fold kodeboks ind/udKode 

hvor henholdsvis nyheder, tabel og dato erstattes med dine egne kolonnevariable. Inde i while løkken skal du så referere dine kolonner.

(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)
\\"All your base are belong to us\\"

[Redigeret d. 07/04-05 18:08:45 af Brian Hvarregaard]

hvad hedder koden for at hente alle 10 nyheder ?
jeg bruger det her til at hente en med :
<?php echo $row_rsMinTabel['Celle']; ?>

Du kan gøre det ved hjælp af en while:
Fold kodeboks ind/udKode 

Hilsen
Jan S.

dette skulle kunne gøre det:

select nyheder from nyhedstabel order by dato desc limit 10;

(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)
\\"All your base are belong to us\\"

Undskyld, men det forstår jeg ingenting af. Ved godt jeg ikke er en haj til php og mySQL, men jeg bliver nød til at have det på en lidt mere pædagorisk måde. Hvor skal jeg skrive hvad. Vil gerne hvis noget kunne skrive et kodeforslag

Undskyld, men det forstår jeg ingenting af. Ved godt jeg ikke er en haj til php og mySQL, men jeg bliver nød til at have det på en lidt mere pædagorisk måde. Hvor skal jeg skrive hvad. Vil gerne hvis noget kunne skrive et kodeforslag

i din mysql_query() skriver du vare LIMIT 10 til sidst!

hvad hedder koden for at hente alle 10 nyheder ?
jeg bruger det her til at hente en med :
<?php echo $row_rsMinTabel['Celle']; ?>

t