Hi-score

Tags:    c++

Hejsa!

Jeg er igang med et lille "gæt et nummer"-spil (ja, er stadig nybegynder inden for programmering), og er senest gået igang med et lille hiscore-system til det. Jeg er ikke gået igang med selve systemet, da jeg har nogle problemer allerede når jeg vil vise hiscoren. Ved System("PAUSE") får jeg godt nok beskeden "Tryk på en vilkårlig tast for at fortsætte" men når jeg trykker sker der intet. Jeg har prøvet at fjerne System("PAUSE"), men så looper den bare tilbage til visning af hiscoren. Jeg ved at der sikkert er mange af jer der vil le af mit problem, da det jo bæger lidt præg af hvor ny jeg er, men jeg håber da at i samtidig kan hjælpe mig med at komme videre. :)

På forhånd tak!

Fold kodeboks ind/udKode 

#Bertel: Joh, ved godt at goto er meget fyfy, men syntes nu ellers det er ok til så simpel kode, men jeg giver dig nu ret i at det sandsyngligvis er der det går galt, da den jo netop gentager det, ligemeget hvor jeg sætte goto'en til at gå hen i koden. Mht. at 104 = hiscore'en... så læg mærke til rækkefølgen. Først tjekker den om userInputtet er = h eller H. Hvis den ikke er det går den videre til den næste if som bare er hvis det ikke er i lig med det nummer som rand-funktionen giver. Så tror ikke det er problemet. Men ellers tusind gange for dit svar, og prøver da lige din teori an, og så skal jeg da nok skrive resultatet her. ;)

[Redigeret d. 14/06-05 23:00:01 af Johan Auster]

1 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Der er noget galt med strukturen i programmet. Bør brugeren ikke have at vide om hans gæt er for stort eller for lille?
Hvis man taster 104 (som er værdien for 'h') skriver den highscoren.

Jeg synes at du skal prøve at starte med et gæt et tal spil, hvor du bruge while og ikke goto, det er meget svært at lave fornuftig kode med goto. Når du har det til at virke kan du tilføje highscore. Det kan være en god ide at lave et blok diagram over koden på et stykke papir, hvor du skriver hvad hver blok gør.

Denne linie gør ikke det du tror:
if (userInput == 'H','h')
Du mener sansynligvis:
if (userInput == 'H' || userInput == 'h')

t