php hvordan

Tags:    php

Jeg er nød til at spørge (igen)
Jeg må være lidt tungnem : )

Når jeg laver en hjside i php med en tilhørende mysql database og der skal være link, ligger teksten og billederne så i databasen ?
Jeg fandt fx et link i dag :

http://www.linuxpusher.dk/index.php?cPath=38

Det er tydeligt at linket henviser til et nummer (38) og det må være her at teksten ligger ?
Skrives derfor teksten ind i databasen ?
Hvordan kommer billeder mm ind så de kan ses.
Jeg er ret forvirret over dette da jeg plejer at lave "gammeldags" hjemmesider med target og html sider, men det hele ville da være nemmere hvis det lå i nogle tabeller i en database ?
Hvordan virker så de klik link fx ?
Ja hvordan bevæger de sig rundt.

Nu ved at godt at disse sider her eksisteret i årevis og at jeg må være noget bagefter.
Er der nogle der har skrevet artikler om det.
Selvfølgelig tænker jeg ikke på de færdige postnoke php sider man kan hente rundt omkring , da det jo så er brugerne der skriver det ind i databaserne hvorefter de vises med en query ? men dem hvor personen der ejer siden selv har ladt det ind som fx vedlagte link.
Eller blander jeg bare noget sammen ?

tarsankode

2 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
På din nævnte side er det nok de forskellige produkter, der ligger i en database, og de hentes så med en mysql_query der ligner noget dette:

"SELECT * FROM varer WHERE varegruppe = '$_GET[cPath]'"

og det udskrives i en løkke.

Prøv at læs nogle af de grundlæggende artikler der er her på Udvikleren om PHP og MySQL.

Billederne ligger højst sandsynligt ikke i databasen. Men der ligger enten noget HTML-kode i selve teksten eller en anden form for selvopfundet kode som henviser til de individuelle billeder.

PHP og MySQL er ikke en afløser for HTML. Det er derimod lavet for at kunne lave hjemmesider dynamiske, og en PHP-servers job vil være at generere HTML-kode udfra PHP-koden. Det lyder måske meget indviklet. Men fordele er netop at man kan lave en masse dynamisk, så som udtræk fra en database.
Det kræver lidt viden før man egentlig opdager hvor fordele der egentlig er med PHP.

Det bør selvfølgelig også nævnes at der findes andre script-sprog så som ASP eller ASP.NET (som enten vil være C#, VB.NET, J#, eller et af de andre ~100 sprog der er tilknyttet .NET). Og flere forskellige databaser, MySQL, MSSQL (de to er ikke det samme nej), PostgreSQL, Access (Microsoft Access jep).

Så der er mange muligheder for hvad man nu føler for at lære, og hvad der virker mindst indviklet at komme igang med :)

--
Ronni Egeriis

t