PHP og flash...?

Tags:    php

Hej experter

Jeg sidder og laver noget flash. Jeg ved at der stadig er mange som ikke kan se flash. Og derfor kunne jeg godt tænke mig noget php kode.
Koden skal se om kunden kan se flash. Og hvis ikke skal den vise sitet uden flash og hvis med flash.

Er der nogle der evt kender til det. Så skriv endelig.

[Funch]

10 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Fold kodeboks ind/udKode 

Der findes et hav af forskellige javascripts/VB der kan tjekke om man har flash installeret... jeg ved ikke om php kan.. men asp.net kan ikke... php er server side, og det er næppe det du skal benytte for at teste softwaren hos klienten.. Jeg vil i hvert fald anbefale et jacvascript..

Med venlig hilsen
/Jokke Jensen
www.jj-multimediedesign.dk

[Redigeret d. 09/01-05 20:30:45 af Jokke Jensen]

Jeg ville nok anbefale at lave det inddirekte med PHP. Via Flash kan du fx kalde et PHP-script, der sætter en SESSION-variabel, og på selve hjemmesiden tjekker du, hvorvidt den bestemte SESSION-variabel er sat - hvis den er kører du videre med Flash, hvis ikke skifter du til ren (X)HTML.

På den måde er du ikke afhængig af, om klienten tillader afvikling af JavaScript, om du må sætte cookies etc.

mikl-dk | udv@mikl.dk

syntes bare det er lidt voldsomt at sætte sig ind i et server script, hvis man blot skal redirecte en bruger alt efter om de har et flash plugin..

Desuden tror jeg det er meget få der ikke tillader javascript's i deres browser..

Med venlig hilsen
/Jokke Jensen
www.jj-multimediedesign.dk

Jeg vil klart mene at et script som Jokke Jensens egner sig bedre til dette end PHP.

Ok...
Tak for hjælpen. Alle sammen. Jeg tror jeg vil kigge på Jokke´s svar. Men da jeg ikke er så god til java "endnu" kunne Jokke Jensen måske lige hugge koden ud og forklare lidt nermere...?

/Jacob

Det er ikke ret meget PHP-kode der skal til. Jeg tror faktisk det er færre linier PHP-kode end JS-kode :-p

Som sagt kommer det an på, hvad man hælder til. Personligt vil jeg hellere lave det med PHP'en - men det er derfor ikke sagt, at det er den bedste løsning!

Uanset hvad skal man være klar over, hvilke begrænsninger (og fordele) de valg man tager medfører (også i forhold til andre mulige løsninger).

Hvis der bliver brugt JS, skal du derfor være sikker på at klienten understøtter JS.

mikl-dk | udv@mikl.dk

Det er ikke ret meget PHP-kode der skal til. Jeg tror faktisk det er færre linier PHP-kode end JS-kode :-p

Som sagt kommer det an på, hvad man hælder til. Personligt vil jeg hellere lave det med PHP'en - men det er derfor ikke sagt, at det er den bedste løsning!

Uanset hvad skal man være klar over, hvilke begrænsninger (og fordele) de valg man tager medfører (også i forhold til andre mulige løsninger).

Hvis der bliver brugt JS, skal du derfor være sikker på at klienten understøtter JS.

mikl-dk | udv@mikl.dk

Jeg tror der er større sandsynlighed for at der kan afvikles JavaScript end der kan gemmes cookies i PHP-løsningen

det hedder ikke java, man JavaScript. Java er noget helt andet! Der er ingen forkortelse på JavaScript.

Her bestemmer du hvilken flashversion du mindst kræver:
var MM_contentVersion = 6

Her testes om flash er indtalleret og aktiveret:
navigator.mimeTypes ["application/x-shockwave-flash"].enabledPlugin

Her findes informationer om flash, og de deles op ved mellemrum til et array:
navigator.plugins["Shockwave Flash"].description.split(" ")

for-løkken finder den sidste værdi i arrayet, som er et tal. Dette tal er versionsnummeret.

Ved linjen med MM_FlashCanPlay testets om den fundne version overholder dit krav fra første linje.

else if'en er noget IE only, og jeg kan ikke se, hvad det laver der.

Til sidst redirectes der alt efter om testen var positiv eller negativ. Du kan så bælge kun at redirecte et af stederne eller lave det om som du vil.

første linje skrives <script type="text/javascript">

Fold kodeboks ind/udKode 

[Redigeret d. 10/01-05 18:06:23 af Jesper Kristensen]

Tak for hjælpen alle sammen... Det var noget jeg har gået og spekuleret på længe.

Jeg håber ikke det er nødvendigt med så mange point da jeg næsten ingen har. Bare rolig i skal nok få...

/Jacob

t