Er det muligt med PHP at lave et chatsystem!

Tags:    php

<< < 12 > >>
Overskiften er sprøgsmålet. Dog skal chatsystemet af funktioner, som med hurmørikoner, samt skal man kunne sende pravt meddeler.
Med venlig hilsen
Zakarias (Jyske Soft)

18 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Ved brug af Java, Java Applets når i skal være så præcise, får man en bedre chat, og de andre metoder vil jeg nærmere kalde en tagwall der refresher hvert 5 sek. eller sådan noget.

Undre mig lidt over din sammenligningen med auto opdaterende tagwalls. Du kan lave udemærkede chats uden brug af java applets. Kan ikke se hvorfor en ikke baseret java chat, bare er en selv opdaterende tagwall, hvis java chatten ikke skulle være det. Det er vel mere eller mindre princippet i en chat ? bortset fra der er nogle få ekstra ting i en simpel chat.

---
Hilsen Anders

Uden brug af Java skal du opdatere hele tiden, også selvom der ikke er sket noget i Databasen (hvis man bruger sådan en); med java kan dette gøres anderledes. Outputtet kan godt være almindeligt html, men en fordel at brugerens browser ikke skal opdatere hvert 5 sek? Jeg vil blive ret træt af kliklydende, og serveren ret træt af at arbejde HELE tiden. Ved godt kliklyden kan slås fra, men jeg foretrækker at den er der, så jeg kan følge med i hvad der sker.

Undre mig lidt over din sammenligningen med auto opdaterende tagwalls. Du kan lave udemærkede chats uden brug af java applets. Kan ikke se hvorfor en ikke baseret java chat, bare er en selv opdaterende tagwall, hvis java chatten ikke skulle være det. Det er vel mere eller mindre princippet i en chat ? bortset fra der er nogle få ekstra ting i en simpel chat.

---
Hilsen Anders

Uden brug af Java skal du opdatere hele tiden, også selvom der ikke er sket noget i Databasen (hvis man bruger sådan en); med java kan dette gøres anderledes. Outputtet kan godt være almindeligt html, men en fordel at brugerens browser ikke skal opdatere hvert 5 sek? Jeg vil blive ret træt af kliklydende, og serveren ret træt af at arbejde HELE tiden. Ved godt kliklyden kan slås fra, men jeg foretrækker at den er der, så jeg kan følge med i hvad der sker.

Øhm, du vil blive træt at kliklyden, men du vil stadig gerne have den er der?

Når du laver chatten i java, bliver den jo af gode grunde også nød til at holde kontakten med serveren, hvilket selvfølgelig også kræver lidt arbejde af serveren. Du har ret i at serveren har mere arbejde ved at lave den uden java (hvis det altså laves ordentligt), men hvis antallet af brugere er relativt lavt, kan jeg ikke se det skulle have en støre betydning. Men jeg synes ikke det ændre ved faktumet at du godt kan lave en simpel chat uden java på højde med en simpel chat med java. Kan ganske vist sagtens give dig ret der er en masse fordele ved brug af java, men samtidigt ligger der også en masse mere arbejde i det, og desuden vil det højst sansynligt også kræve du har adgang til en server, hvor du kan ligge din "chat server".

---
Hilsen Anders

Jeg må give Steffan ret.

Jeg kender ikke mulighederne i Java, men en chat lavet med JavaScript og noget serverside, der står og opdaterer en HTML side konstant med et bestemt tidsinterval er noget jeg hverken kunne acceptere at hoste eller at bruge.

Jeg må give Steffan ret.

Jeg kender ikke mulighederne i Java, men en chat lavet med JavaScript og noget serverside, der står og opdaterer en HTML side konstant med et bestemt tidsinterval er noget jeg hverken kunne acceptere at hoste eller at bruge.

Du kan sagtens lave en chat med php og javascript, uden at den skal stå og refreshe hvert 5. sekund.

Du kan lave et javascript der opdaterer indholdet i et, f.eks., div tag. Javascriptet henter så indholdet fra databasen, f.eks. en linje af gangen i baggrunden, og putter den i bunden at div tagget om man vil.

Det er slet ikke så indviklet, og hvis det bare er en lille chat, kan den sagtens køre med en 10 - 20 brugere uden at voldtage mysql'n, eller brugerens forbindelse.

Den behøver således ikke at gen-indlæse hver enkel linje hvert 5. sekund. Kun den sidst nye skrevet linje.

Gav det mening?`

Mvh Bob

Skriv gerne til mig for et hjælp til dette, har dog ikke tid til at lave en hel chat, eller et dybtegående eksempel lige nu.

Det er netop et sådant system jeg beskrev som uacceptabelt. :)

Tænker du på en meta refresh?
Det er ikke det jeg snakker om.

Et simpelt javascript der henter informationen i baggrunden, ikke noget refresh.

Mvh Bob

Tænker du på en meta refresh?
Det er ikke det jeg snakker om.

Et simpelt javascript der henter informationen i baggrunden, ikke noget refresh.

Mvh Bob

Nej, jeg taler netop om samme system du beskriver. Men det synes jeg ikke vi skal diskutere her, det er jo ikke det tråden handler om.

Hvis du skal loade siden hver gang, skal kan den jo ikke kun hente en linie af gangen, et eller andet sted skal det jo gemmes, og du skal derfor også loade hvert humør ikon hvergang, hvis disse er tilfældet.

Hvis du bare laver det smart nok med javascript, skal du loade siden én gang, og derefter kun den sidst nyeste linje.

Internet exploer vil heller ikke sige de der irriterrende klik-lyde hele tiden, og det hele vil virke flydende, uden at man ser det.

Så, Mathias, det er ikke helt det samme.

Mvh Bob

<< < 12 > >>
t