Er det muligt med PHP at lave et chatsystem!

Tags:    php

<< < 12 > >>
Overskiften er sprøgsmålet. Dog skal chatsystemet af funktioner, som med hurmørikoner, samt skal man kunne sende pravt meddeler.
Med venlig hilsen
Zakarias (Jyske Soft)

18 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Overskiften er sprøgsmålet. Dog skal chatsystemet af funktioner, som med hurmørikoner, samt skal man kunne sende pravt meddeler.
Med venlig hilsen
Zakarias (Jyske Soft)

Det kan man sagtens, dog en fordel hvis man blander det med noget Java og MySQL, men det kan godt lade sig gøre at lave det kun i php og MySQL.

[Redigeret d. 14/12-04 23:20:02 af Steffan Johannesen]

Med venlig hilsen
Zakarias (Jyske Soft)

Selve chatten kan du lave med PHP og MySQL, med flg. som et udgangspunkt:
- En MySQL-tabel til brugere,
- En MySQL-tabel til beskeder,
- PHP interface.

Du behøver intet andet for at lave et simpelt chatsystem og hvis du har brug for inspiration til hvordan forskellige ting gøres, kan du hente kildekoden til tinychat her:
http://suxx.dk/misc_download.php?dir=sources
Derudover kan du hente en videreudvikling af tinychat her:
http://www.err0r.dk/download.php

Held og lykke med det :-)
-
Mvh.
Christian Schultz Knudsen

Jeg må give Steffan ret.

Jeg kender ikke mulighederne i Java, men en chat lavet med JavaScript og noget serverside, der står og opdaterer en HTML side konstant med et bestemt tidsinterval er noget jeg hverken kunne acceptere at hoste eller at bruge.

Du kan sagtens lave en chat med php og javascript, uden at den skal stå og refreshe hvert 5. sekund.

Du kan lave et javascript der opdaterer indholdet i et, f.eks., div tag. Javascriptet henter så indholdet fra databasen, f.eks. en linje af gangen i baggrunden, og putter den i bunden at div tagget om man vil.

Det er slet ikke så indviklet, og hvis det bare er en lille chat, kan den sagtens køre med en 10 - 20 brugere uden at voldtage mysql'n, eller brugerens forbindelse.

Den behøver således ikke at gen-indlæse hver enkel linje hvert 5. sekund. Kun den sidst nye skrevet linje.

Gav det mening?`

Mvh Bob

Skriv gerne til mig for et hjælp til dette, har dog ikke tid til at lave en hel chat, eller et dybtegående eksempel lige nu.

Tænker du på en meta refresh?
Det er ikke det jeg snakker om.

Et simpelt javascript der henter informationen i baggrunden, ikke noget refresh.

Mvh Bob

Du tænker nok på noget lignende dette her:
Fold kodeboks ind/udKode 

men det vil være det samme som:
Fold kodeboks ind/udKode 

Nåh... tilbage til spørgsmålet;)

Du kan lave chatten på flere forskellige måder. En er at lave en mySQL database hvor det kan stå beskeden, om den er privat, i så fald hvem den er til. Og der kan være en masse andre felter. Det der så er problemet med den slags chat er at den hele tiden skal opdatere, og hvis der er humørikoner skal den loade dem hver gang. Den anden mulighed er at gemme det i en tekstfil, men så skal du være sikker på at ingen kan manipulere systemet da det vil være ret nemt hvis man ikke sikrer det. F.eks. kunne det i tekst-filen stå:
bruger1: test test
bruger2: test2
og så kunne bruger 3 skrive:
goddag
bruger2: jeg er dum
og så ville der jo stå:
bruger1: test test
bruger2: test2
bruger3: goddag
bruger2: jeg er dum
og det ville jo ikke være så smart:D

Hilsen Mathias

Det kan man sagtens, dog en fordel hvis man blander det med noget Java og MySQL, men det kan godt lade sig gøre at lave det kun i php og MySQL.

Steffan jeg går ud fra at du mener JavaScript? Java ville ikke være specielt ideelt - eller fordel - at blande en PHP chat med.

--
Ronni Egeriis

Steffan jeg går ud fra at du mener JavaScript? Java ville ikke være specielt ideelt - eller fordel - at blande en PHP chat med.

Det er nu intet problem og i visse tilfælde er det en optimal løsning.
Java og Javascript fungerer som bekendt på vidt forskellige måder, men begge dele kan drages til nytte i forbindelse med en webchat.

-
Mvh.

Jeg ville personligt ikke mene at Java ville være en specielt ideel løsning i forbindelse med PHP. Jeg mener generelt ikke at Java er særligt ideelt at bruge i forbindelse med mindre webscripts som et chat.

--
Ronni Egeriis

Jeg ville personligt ikke mene at Java ville være en specielt ideel løsning i forbindelse med PHP. Jeg mener generelt ikke at Java er særligt ideelt at bruge i forbindelse med mindre webscripts som et chat.

Det er det bestemt ikke, men det kan blive en udemærket tilføjelse, hvis man vil udvikle et "ordentligt" system, hvor man forventer en masse aktivitet.

Selvfølgelig skal man ikke bruge Java til sin 32kb phpchat, hvor den mest avanceret feature er at man kan skifte sit navn, dets farve og den slags.

-
Mvh.

Nej præcis :D

Men det jeg ville rette var egentlig også bare det at mange tager fejl på JavaScript og kalder det Java. Det bedste er jo at rette det så folk lærer det, hehe :)

--
Ronni Egeriis

Ved brug af Java, Java Applets når i skal være så præcise, får man en bedre chat, og de andre metoder vil jeg nærmere kalde en tagwall der refresher hvert 5 sek. eller sådan noget.

<< < 12 > >>
t