rand i c på en txt fil..

Tags:    c++

Er der en derude der kan hjælpe mig med lidt programmering i C? (ikke c++)

Det er egentligt meget simplet hvad jeg vil:

Jeg vil lave et program der kan tage en random linje i et txt dokument, og printe det ud.

Jeg har lavet et txt dokument med 5 forskellige linjer, og vil gerne køre en rand() på filen.. Men hvordan gør jeg det?

Jeg kan sagtens hente hele filen/eller den første linje i txt dokumentet, men at køre en rand() kan jeg ikke finde ud af..

Det skal lige siges at jeg ikke er nogen haj til C programmering, for at sige det på en pæn måde..

Rand fungere på følgende måde, først kaldes srand(time(null)) for at initializere rand (tallene er ikke virkelig tilfældige, de følger et system). Så kaldes rand(), som giver et tal mellem 0 og RAND_MAX. Skal du bruge 0..4 skriver du rand()%5, skal du bruge 1..5 skirver du rand()%5+1.

Et eksempel:
Fold kodeboks ind/udKode 

Rand fungere på følgende måde, først kaldes srand(time(null)) for at initializere rand (tallene er ikke virkelig tilfældige, de følger et system). Så kaldes rand(), som giver et tal mellem 0 og RAND_MAX. Skal du bruge 0..4 skriver du rand()%5, skal du bruge 1..5 skirver du rand()%5+1.

Et eksempel:
Fold kodeboks ind/udKode 

Tak, men det er ikke lige det jeg leder efter..

Jeg prøver at omformulere:
Hvordan får jeg udvalgt en tilfældig linje tekst/tal fra et txt dokument? -og derefter printet den på skærmen?

mvh
Kris

Man kunne bruge:

Fold kodeboks ind/udKode 

Man kunne bruge:

Fold kodeboks ind/udKode 

Mange tak Bertel! Det var lige præcis det jeg ledte efter.. Du har reddet min weekend ;)
Jeg bukker mig i støvet, og siger mange tak igen.

MVH KJ

t