Så er der nybegynder spørgsmål for alle pengene!

Tags:    c++

Ja, nu har jeg så ligget og luret lidt på dette C++. Og til alt held minder dette utroligt meget om PHP, og jeg har da også læst en del om sproget nu. Men jeg er rendt i et par spørgsmål som jeg ønsker besvaret.

Først, mange gamle spil er "DOS-spil", men de fleste indeholder jo uandede mængder af grafik, men så vidt jeg har forstået, kan almindelig dos applikationer ikke vise grafik? Kun tekst, tal o.lign.

Jeg pønser på at kaste mig ud i spiludvikling, og ved at næsten alle spil er skrevet i C++. Jeg bruger Dev-C++ og når man starter et nyt projekt kan man bla. vælge dos applikation eller windos applikation. Man kun lave "rigtige" spil som windows applikation, ikke sandt?

Der kommer sandsynligvis flere :-)

Indlæg senest redigeret d. 09.02.2010 14:44 af Bruger #6300
10 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Man kan godt lave grafik i konsol applikationer, men der er ikke rigtigt nogen grund til at gøre det, og det er besværligt.

Hvis du vil lave grafik bør du kikke på Win32Api, DirectX eller OpenGL, eller...

Man kan godt lave spil i konsol mode, men grafikken bliver lidt primitiv, se f.ex:
http://home20.inet.tele.dk/midgaard/snip/pacman.html

Ja, nu har jeg så ligget og luret lidt på dette C++. Og til alt held minder dette utroligt meget om PHP, og jeg har da også læst en del om sproget nu. Men jeg er rendt i et par spørgsmål som jeg ønsker besvaret.

Først, mange gamle spil er "DOS-spil", men de fleste indeholder jo uandede mængder af grafik, men så vidt jeg har forstået, kan almindelig dos applikationer ikke vise grafik? Kun tekst, tal o.lign.

Jeg pønser på at kaste mig ud i spiludvikling, og ved at næsten alle spil er skrevet i C++. Jeg bruger Dev-C++ og når man starter et nyt projekt kan man bla. vælge dos applikation eller windos applikation. Man kun lave "rigtige" spil som windows applikation, ikke sandt?

Der kommer sandsynligvis flere :-)

Med Venlig Hilsen
ZachariasDk

Jeg vil også sige at C++ ligner php, men så er den hellere ikke længere. Php er ustruktureret og uden regler. Det er C++ ikke. Jeg har haft en del problemer med at begynde på C++ fordi jeg er så vant til php. Det er lidt irriterende. Så synes du selv at du kommer til at sidde med lidt problemer, så ville jeg bare sige at det nok er php tankegangen der driller, så bliv ikke fortvivlet :)

Slot\\\\ - All your base are belong to us
http://www.sigsys.dk

Jeg har da også tænkt mig at lave mine spil i winapi og opengl. Men vil bare gerne vide det. Folk kalder doom (1 :P) for et dos-spil. Og det er altså også korrekt? Doom er en konsolapplikation?

EDIT: Et til spørgsmål, jeg faldt tilfældigvis over www.gametutorials.com, hvor man for en vis sum penge kan investere i en cd der efter sigende skulle indeholde tutorials fra start til slut om spilprogrammering. Kan dette betale sig? Eller er jeg bedre stillet med online tutorials eller bøger fra biblioteket? Hvad vil i foreslå? (Ja, jeg er villig til at købe denne cd, hvis i siger god for den :P)

EDIT: Endnu et spørgsmåk til masserne. På ovenstående side bruger (og foreslår) de Visual Studio .Net, men lige nu bruger jeg dev c++. Er visual studio SÅ meget bedere?

Indlæg senest redigeret d. 09.02.2010 14:44 af Bruger #6300
De første Doom programmer var DOS programmer, der i nogen omfang kunne køre under Windows. Dengang startede man Windows fra DOS og afsluttede Windows for at komme til DOS.
En konsol applikation er noget andet, det er et windows program der kører text mode, konsol applikationer kan ikke køre under DOS.

Visual C++ er ikke så meget bedre.

EDIT: Et til spørgsmål, jeg faldt tilfældigvis over www.gametutorials.com, hvor man for en vis sum penge kan investere i en cd der efter sigende skulle indeholde tutorials fra start til slut om spilprogrammering. Kan dette betale sig? Eller er jeg bedre stillet med online tutorials eller bøger fra biblioteket? Hvad vil i foreslå? (Ja, jeg er villig til at købe denne cd, hvis i siger god for den :P)
[Redigeret d. 08/05-05 10:40:07 af ZachariasDk]

Jeg tror faktisk at de tutorials du får med på denne CD, er de samme som du kan finde på deres hjemmeside - Så jeg mener ikke at der er nogen grund til at købe selve CD'en. Men ja, deres tutorials er gode!

Visual Studio er meget god, men jeg mener godt at du kan klare dig uden i første omgang! Først når du engang bliver prof, kan det måske være en fordel at have det!

Tak for svarene :-)
Men jeg kan altså ikke umiddelbart finde nogen gratis tutorials på deres side?

EDIT: Hvad koster visual og kan jeg godt køre det på home edition?

Indlæg senest redigeret d. 09.02.2010 14:45 af Bruger #6300
når du skal sidde og lege koster visual studio 37 kr for 5 cd'r hvis det stadig er muligt at købe BETA 2005..

Den kræver XP pro til webforms (kræver IIS), men jeg ved ikke om du kan udvikle winforms uden XP..

Med venlig hilsen
/Jokke Jensen
www.jj-multimediedesign.dk

Tak for svarene :-)
Men jeg kan altså ikke umiddelbart finde nogen gratis tutorials på deres side?

EDIT: Hvad koster visual og kan jeg godt køre det på home edition?

Med Venlig Hilsen
ZachariasDk

[Redigeret d. 08/05-05 17:28:50 af ZachariasDk]
`

Ja, det må du undskylde! du har ret i, at de ikke har nogle gratis tutorials! Det er dog mærkeligt! Hehe... For før kunne man frit downloade alle deres tutorials, men de fandt sikkert ud af, at de kan tjene lidt penge, ved at forlange at man køber deres tutorials!

Okay :-)

Lukker

t