Opsætning af PHP (KODEN!)

Tags:    php

Hej igen :D
Endnu engang er klokken mange og jeg kommer op med et nyt spørgsmål som jeg tænkte jeg måtte stille inde i dette forum...

1. Hvordan kan man sætte et stykke kode op, så det bliver let overskueligt, uden at have kommentarer ud over det hele?
2. Kan nogen komme med nogle gode forslag til hvordan koden gennemtænkes inden man i virkeligheden begyndte at kode?
3. Er der nogle specielle functioner der ofte blive brugt unødigt eller som kunne erstattes af noget bedre, som man skulle kigge extra efter?

//Krille

[Redigeret d. 29/09-04 22:36:39 af Krille]

Hej igen :D
Endnu engang er klokken mange og jeg kommer op med et nyt spørgsmål som jeg tænkte jeg måtte stille inde i dette forum...

1. Hvordan kan man sætte et stykke kode op, så det bliver let overskueligt, uden at have kommentarer ud over det hele?
2. Kan nogen komme med nogle gode forslag til hvordan koden gennemtænkes inden man i virkeligheden begyndte at kode?
3. Er der nogle specielle functioner der ofte blive brugt unødigt eller som kunne erstattes af noget bedre, som man skulle kigge extra efter?

//Krille

[Redigeret d. 29/09-04 22:36:39 af Krille]

Til 1:

du kan bruge tabulator og store mellemrum mellem kode"blokke" hvis noget kode hører til en funktion og noget hører til noget andet så laver jeg gerne 5 liniers mellemrum, evnt med en kommentarlinie der kun er streger så man let kan se skillelinien.
Til det med tabulator :

Så er et godt fif at trykke tab hver gang du kommer længere ind i koden, set sådan her.

if (isset($hej)){
[tab]nogetkode
[tab]merekode
[tab]If ($langtinde){
[tab][tab]kode
[tab]}
}

hvis du forstår? (evnt prøv at skrive som jeg har med tab hvor der står tab ;))

til 2 :
Jeg skriver altid ned hvad jeg vil have min kode skal kunne gøre. Helt basalt hvad mit mål er. Derefter skriver jeg skitseagtigt ned hvordan dette kunne være.

feks:

Hvis bruger klikker så{
gem oplysning i database
bekræft at det er indsat i database
}
ellers{
udfør dette kode}

Og sådan kører jeg hele vejen igennem meget skitseagtigt uden kode, så det bliver mere overskueligt. Så kigger jeg på hvilken rækkefølge det skal være i, og derefter begynder jeg bare fra en ende af. Så er det meget lettere at overskue når man har det på skitse ved siden af.

Håber dette kan hjælpe :) jeg er lidt træt så fejl er tilladt.

Personligt bruger jeg ekstra mange linieskift og nok medmellemrum, eksempel:

Fold kodeboks ind/udKode 

De to andre spørgsmål synes jeg er svært besvarelige.. Det kræver mere erfaring end at man kan forklare det, vil jeg mene.

--
Ronni Egeriis - http://sqdev.dk/
Co-Admin

jeg synes det er vigtigt at give sine variabler sigende navne og ikke kun få bogstaver, og så synes jeg ikke om variabler med sygt lange prefixer. Det kan også være en god ide med et par mellemrum i koden og nogle ekstra linjeskift. Og så giver det også nemmere overblik at lade være med at bruge register_globals. (især for fremmede der skal læse din kode) kommentarer kan være gode, men kun over større blokke af kode.

t