vedr. sortering i PHP

Tags:    php

Jeg sidder her med noget, som i måske kan hjælpe mig med. Jeg har en tabel i min database, der skal indeholde artikler. I tabellen er følgende kolonner: "overskrift" (artiklens overskrift), "tekst" (selve artiklen) og "emne" (f.eks hvis det omhandler Racisme, så er emnet racisme.. osv)

Jeg vil gerne have en oversigt over artiklerne. Og det er det, som volder problemer. Jeg vil have et index over mine artikler, hvor man kan klikke på emnerne...

Altså jeg har f.eks. 3 artikler om racisme, 4 om bobslæder og 1 om berømtheder... Så skal man kunne klikke på "Racisme", "Bobslæder" og "Berømtheder". Siden skal lede i "emne" kolonnen i min artikel-tabel, og så liste de forskellige emner.

Men hvordan får jeg PHP til det?

på forhånd tak

4 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Fold kodeboks ind/udKode 

I vis_artikel.php kan du så lave noget der viser artiklen med id'et fra $_GET['id']:
Fold kodeboks ind/udKode 

:)
--
Thus, I conclude

[Redigeret d. 20/09-04 18:54:39 af XyborX]

Nåå... okey :)

Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg skal langt fra kunne garantere at det vil fungere, men princippet er:
Vi læser hele rækken af emner igennem.
Hver emne gemmes i et array ($emne[]).
Hvis rækkens emne-navn er lig med det som emne-navnet var i sidste række, skal det ikke gemmes. Kun hvis det er et nyt et.

Efter det skriver vi det hele ud med en løkke.

Det burde kunne lade sig gøre på den måde.

$res = mysql_query ("select overskrift from tabel where emne='$emne'");

Hvor du så forinden har defineret $emne ved f.eks udtræk fra URL'en. ($_GET["emne"] = $emne;)

$res = mysql_query ("select overskrift from tabel where emne='$emne'");

Hvor du så forinden har defineret $emne ved f.eks udtræk fra URL'en. ($_GET["emne"] = $emne;)

tak, men så langt er jeg kommet. Jeg vil bare gerne have 1 link pr. emne på forsiden. Problemet er, at hvis jeg bare printer emnerne, så vil der står 4 x "racisme" hvis der er 4 artikler. Jeg vil kun have 1 link, som når man trykker på det henivser til index-siden over emnet "racisme".

Altså jeg skal have en slags "find emner i databasen, men hvis emnet allerede er fundet, så print det ikke" - agtig ting.

er meget dårlig til at forklare :-)

t