Forskellen på C/C++ og Visual Basic???

Tags:    c++

Hej

Jeg er totalt ny på området med programering. Jeg kender kun til programering af hjemmesider..

Så vidt som jeg har forstået så skal man endten bruge VB eller C/c++... Det er så nu at jeg skal vælge hvad for et sprog jeg vil bruge og vil derfor høre om der er nogen der kan forklare forskellen på de to.

Er det noget jeg har mistforstået er i også meget velkomne til at skrive det...

6 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej

Jeg er totalt ny på området med programering. Jeg kender kun til programering af hjemmesider..

Så vidt som jeg har forstået så skal man endten bruge VB eller C/c++... Det er så nu at jeg skal vælge hvad for et sprog jeg vil bruge og vil derfor høre om der er nogen der kan forklare forskellen på de to.

Er det noget jeg har mistforstået er i også meget velkomne til at skrive det...

Ja altså så er C/C++ ikke de eneste sporg. Der er andre som Java, Pearl i næsten i uendelig omgang.

Forskellen på C/C++ og VB er mange ting. Bruger du C++ er det ren kode for at for et Windows windue op og stå for eksempel. Men med VB tegner du det i VIsual Basic "programmet" og skriver tilhørende kode. (Har ikke så meget forstand på VB så hvis noget er forkert udskylld mig).

C++ er meget advanceret i forhold til VB. Det kan til gengæld også bruges gratis da det er totlat uafhændigt.

VB programmet koster en hel del penge og skal købes hos microsoft.

Jeg anbefalder C++ også fordi du ikke skal ud og købe et dyrt program. Du kan låne en bog på bibloteket og se om det er noget for dig eller kigge på nogen online tutorials.

VB er nok lettere at gå til men ikke så helgraderet. Kun til windows platformen og igen er det dyrt.

I begge to skal du instille dig på at det ikke er BattleField eller Unreal som du skal lave. Det kræver virkelig meget arbejde meget mere end du tror.

Tilgængeld kan du lave sjove konsol programmer. Og skam også udemærkede spil ( i konsollen altså). Bagefter kan du give dig i kast med 2D eller 3D men det er skam underholede (og pretice fyldt ;D)

Der er nogen udemærkede artikler her på udvikleren:
http://www.udvikleren.dk/article.php?aid=120&techid=1

--------------------------------------------------
Regards Rasmus Hamberg

[Redigeret d. 28/04-05 21:19:10 af Rasmus Hamberg]

C++ er klart mit favorit sprog, det er det der kan mest.
Men det er også en anelse besværligt at lære.
Inden du beslutter dig bør du nok også overveje Java eller Python (nogen vil nok nævne C# og delphi, dem vil jeg dog ikke anbefale).

Valg af sprog er også afhængig af hvad du vil med det.

Hvis du vil lære C++ vil jeg anbefale at tage et kik på en meget brugt kompiler:
http://www.bloodshed.net/

Og et par tutorials:
http://www.robertjacobs.fsnet.co.uk/
http://www.winprog.org/tutorial/index.html

Glemte helt at sige at mit mål er at kunne udvikle programmer til en NeoNode telefon...
Ændre dette noget i form af hvilket sprog jeg bør vælge?

Glemte helt at sige at mit mål er at kunne udvikle programmer til en NeoNode telefon...
Ændre dette noget i form af hvilket sprog jeg bør vælge?

Altså skal du have fingrene i hardware programmering?
Og i så fald, hvilken port havde du tænkt dig at bruge?

Jeg kan både VB, C og C++, og foretrækker klart C!
Jeg bruger FreeBSD og det er skrevet i C, hvilket gør at jeg kan lære ved at kigge i kernel source.
Derudover er der C API til stort set ALT!

C er et enkelt sprog, derfor behøver du ikke læse 1k sider for at lære det - nogle få hundrede sider er nok. Jeg kan klart anbefale "The C Programming Language, Dennis Ritchie".

Med C skal du være opmærksom på at du får alle bitsne at lege med - derfor kan du ende i core dumps og den slags - men der et jo derfor en debugger er blevet udviklet :)

C er også ideelt til hardware programmering, da du kan flette assembler kode ind i c koden.

mvh Niklas Nielsen

NeoNode bruger vist Windows CE? I så fald er C++ et godt bud.
Du skal bruge en speciel version af Visual C++ for at lave programmer til den.
Men start med at eksperimentere lidt på PC'en først.

Visual basic er berygtet for at tillægge nye en dårlig vane..nemlig at forvente at programmering er enkelt men kender (heldigvis) ikke VB.

Anbefaler helt klart python som begynder sprog fordi du også kan bruge det til internettet..jeg fandt det selv rart at kunne kombinere den nye viden med den gamle indenfor web programmering.

Men man kan jo sagtens lære flere sprog på en gang..
Jeg er selv en af dem der skifter næsten dagligt, den ene dag sidder jeg med assemble, den næste python, den næste Ada osv..

Hvis det er i fritiden, så lær det du har lyst til!

Og husk en ting, programmering kan foregå på tusind måder, at nogle har valgt C/C++ måden at programmere på betyder ikke at det er det bedste sprog for dig. Hvis du bedre kan lide fx Lisp`s syntax, jamen så brug det, når alt kommer til alt går det ud på det samme. C er ikke bedre end andre progammerings sprog(som har samme hastighed selvfølgelig).

t