Hejsa
En chat, der connecter til et irc net (Tror det skal laves i javascript. Ret mig hvis jeg tager fejl)
Jeg ville nok ikke anbefalle at lave en chat der kører over IRC, for det første vil det belaste serveren en hel del (med mindre det laves i java, ikke java-script). En grund til at lave det over IRC er hvis man ønsker at folk ikke behøves at være på fra siden, men også have muligheden for at være på fra et chat program de allerede har kørende. (Ligesom det er her på udvikleren.dk)
En chat der køre på php og mysql. Hvor man kan vælge rum, og klikken på en bruger, også åbner der et popup vindue også kan man chatte privat
Ville nok være en af de bedste ide'er, med mindre der er tale om en chat med mange brugere. Da det ikke er specielt svært at lave hvis man kender til PHP/MySQL. Ønsker man et der ser lidt mere profesionelt ud er det nok en rigtig god ide at blande noget java-script ind i det, for at undgå blink ved hver opdatering. En fordel er også et brugeren intet behøves at downloade(undtagen selve siden, hvilket brugeren jo ikke ligger mærke til), i mod sætning til en java chat, hvor java appleten først skal hentes. En ulempe er nok at serveren bliver lidt mere belastet.
Den sidste mulighed jeg lige kan tænke på ville være at lave en java chat, hvilket jeg nok gætter på ville være det bedste hvis man ønsker mange brugere.
Håber du kan bruge min besvarelse til noget. Spørg endelig løs hvis du har spørgsmål til mine ide'er
---
Med Venlig Hilsen
Anders