Sluk og tænd???

Tags:    c++

Hej jeg har nu fået hjælp af bertel til at lave et c++ program der kunne tænde og slukke for et lys ved hjælp af pin 7 og 5 på serial porten! Men jeg vil gerne prøve at kunne tænde og slukke for en motor istedet for et lys altså bare en lille strømmotor der sidder i de fleste fjernstyrede biler! Men det er noget med at jeg kan belaste serial porten så jeg tænkte om man ikke kan bikse noget sammen sådan at serial porten tænder og slukker for en større strømforsyning istedet for at være koblet direkte til motoren????

Hilsen Johan :)

Hul-print:
http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showItem=3771

Jeg synes ikke at jeg kan se at nogen af de relæ'er der er vist kan bruges til 230 volt, så du må nok prøve at spørge.

Okay nu tror jeg at jeg har forstået det hele og jeg køber delene her en af dagene når jeg skal til vejle! Det eneste jeg ikke helt er med på er det med relæet er 230 volt ikke for meget? Hvis jeg nu f.eks nu vil have sat en mindre el motor til ligesom i fjernstyrede biler så skal den nok ikke lige bruge 230 volt kan jeg så bare sætte mindre strøm til relæet eller hva gør jeg?

Et 230 volt relæ kan også bruges til mindre spændinger.
Hvis du kun skal bruge det til 12 eller 24 volt kan du spare lidt ved at købe et mindre relæ.

Når du har købt tingene kan jeg godt prøve at lave en tegning der viser hvordan tingene skal sættes sammen, det kræver at jeg ved hvordan relæ'et ser ud.

Okay tror alligevel jeg køber et der er 230 volt eller måske lidt under kommer an på hvad de har! Men hvis jeg nu køber 230 volt så kan den altså også tage ned til de 12 - 24 volt ??? Og så lige et spørgsmål til du snakkede om det med strømforsyningen at det havde betydnining af om den var 12 eller 24 volt kommer det ikke an på hvilket relæ jeg vælger?

Et 230 Volt relæ virker fint ved alt under 230 Volt, her snakker jeg om den spænding der bruges til kontakten.

Den spænding der skal bruges til at trække spolen i relæ'et (få kontakten til at skifte) er oftest 6, 12 eller 24 volt. Du skal vælge en spænding efter hvilken strømforsyning du har. Det står på strømforsyningen hvilken spænding den giver. Et 12 Volt relæ kan fint virke med en 9 volt forsyning. Du kan evt. bruge et 9 volt batteri som forsyning.

Det er ikke nogen sammehæng mellem spændingen på kontakterne og spændingen på spolen.

Okay nu er jeg helt med :D Nu køber jeg bare delene en af dagene! Og hvis du ville lave en tegning ville det være godt jeg fortællet hvilket relæ det er når jeg har købt det!

Har du en strømforsyning?
Hvis ikke så køb en dims til at sætte på et 9Volt batteri, med to ledninger til at forbinde til printet.

Jeg kiggede lidt på de gamle ladere jeg har til at lægge til mobil og sådan men der står næsten 5,7 volt på dem alle kan det passe??? og det er da ikke nok er det??? Nå men kan først få skaffet delene i næste uge fordi jeg skal på Karate lejr fra i morgen til på lørdag men skriver så snart jeg har skaffet delene :D

Du kan måske købe et 6 volt relæ. 5.7 volt til en mobil lyder meget sansynlig.

Du skal også checke om det er DC eller AC den leverer.

Jep jeg så en der leverede DC så den burde jo kunne bruges men ellers tror jeg at jeg bruger et batteri :D

t