Sluk og tænd???

Tags:    c++

Hej jeg har nu fået hjælp af bertel til at lave et c++ program der kunne tænde og slukke for et lys ved hjælp af pin 7 og 5 på serial porten! Men jeg vil gerne prøve at kunne tænde og slukke for en motor istedet for et lys altså bare en lille strømmotor der sidder i de fleste fjernstyrede biler! Men det er noget med at jeg kan belaste serial porten så jeg tænkte om man ikke kan bikse noget sammen sådan at serial porten tænder og slukker for en større strømforsyning istedet for at være koblet direkte til motoren????

Hilsen Johan :)

Hej jeg har nu fået hjælp af bertel til at lave et c++ program der kunne tænde og slukke for et lys ved hjælp af pin 7 og 5 på serial porten! Men jeg vil gerne prøve at kunne tænde og slukke for en motor istedet for et lys altså bare en lille strømmotor der sidder i de fleste fjernstyrede biler! Men det er noget med at jeg kan belaste serial porten så jeg tænkte om man ikke kan bikse noget sammen sådan at serial porten tænder og slukker for en større strømforsyning istedet for at være koblet direkte til motoren????

Hilsen Johan :)

kan du ikke bare sætte en lille transistor som kontakt? Er du forresten en af de der dovne mennesker som man har hørt om? Som bestiller pizza over nettet og bruger computeren til at slå låsen fra i døren, så pizzabudet kan gå helt hen til computeren med pizzaen?... (bare lige nysgerrig) :)

-------------------------------
Hilsen Jimmi Westerberg
http://www.westsworld.dk / http://www.aktivudvikler.dk

Nej jeg er skam ikke doven :) vil bare gerne lave nogle sjove ting som kan styres fra computeren :) men jeg aner ikke hvad en transistor er?

Nej jeg er skam ikke doven :) vil bare gerne lave nogle sjove ting som kan styres fra computeren :) men jeg aner ikke hvad en transistor er?

-------------------------------------------------------
Transistore er en slag elektroniks konatak, når man sender en strøm ind på det en ben (base) skabes der kontakt mellem de to andre ben (connector) og (emmiter)(hvist nok).

nu skal jeg ikke gøre mig klog på det.
men det er hvisa noget med at transistore kun kan trække
en begrænset strøm/spænding(kan ikke huske hvilken) og hvis man skal bruge mere skal man bruge et relæ.

-Thomas Christensen

Okay er der nogle af jer der kender et link hvor jeg kan læse lidt om hvad relæer er??? og er der nogle der ved hvor jeg skaffer et såkaldt relæ???

Det skal bare være et relæ så jeg kan styre en udgang med tænd og sluk! Eller hvis det kan lade sig gøre og det er nemt kan man så ikke selv lave relæet??? eller er det for besværligt?

[Redigeret d. 17/04-05 23:09:03 af Johan]

Man kan ikke sætte et relæ direkte til porten, og man kan ikke lave et ordentlig relæ selv.

Du skal bruge et par modstande (f.ex 470 og 4700 Ohm) en diode (f.ex. en 1N4007) og en transistor (f.ex en BC547) samt et relæ.

Jeg kan godt lave en lille tegning der viser hvordan det skal sættes sammen.

(Havde du ikke gang i et byggesæt? Hvordan går det med det? Man kan godt sætte et relæ dirkte til byggesættet.)

Okay Bertel kunne være godt hvis du ville hjælpe mig med at lave en tegning! Desvære har jeg sendt byggesættet tilbage fordi der manglede dele og det var alt for avanceret til mig! Men hvis det kan lade sig gøre med et par modstande, en diode, en transistor og et relæ må du da meget gerne hjælpe så vil jeg være glad :)

Jeg glemte at sige at du skal bruge en strømforsyning. Hvis du har en gammel lader kan den sansynligvis bruges, den skal lave 9 - 24 volt DC (hvis det er AC skal der bruges lidt extra elektronik). Til at teste kan du bruge et almindelig 9Volt batteri, men det aflades ret hurtigt.

Der er en tegning her:
http://peteropfinder.dk/_newsbin/comrelae.html

Okay ser godt ud men er desvære lost :S jeg aner ikke hvordan man læser sådan en tegning og hvad komponenterne er:

R1 10K
R2 47K

D1 1n4148
D2 1n4148

Q1 BC547

hvor kan jeg købe komponenterne? skal det bygges på en printplade?

R1 og R2 er modstande, farverne på disse fortæller deres værdi.
D1 og D2 er Dioder, de skal vende rigtigt. På dioden er der en ring, den svarer til streg enden af dioden.
Q1 er en transistor, den har tre ben, den skal vende rigtigt.

Det letteste er at bygge det på en hul-print. Det er et print hvor der er baner (ledninger) på det ene led og boret med en række huller.
Stumperne er standard komponenter som kan købes i alle elektronik forretninger, eller købes via postordre. Det koster en del (50 - 75 kr) at bestille med postordre. Hvor bor du?

t