Læse filer i PHP...

Tags:    php

Kan man hente en bestem linie i en fil, istedet for at belaste MySQL-databasen, for jeg har hørt lidt om det, men jeg har ikke selv fundet ud af, hvordan man laver det...
Er der nogen herinde, der kender til en løsning på dette???

Det kan selvfølgelig også laves, så det bliver lavet i variabler i filen, men er der så nogle, der kender til en løsning på det???

Håber, at jeg har udtrykt mig tydligt nok, for jeg står og mangler det til en side, som jeg er ved at lave for mig klasse, da vi jo snart skal skilles for alle vinde...

10 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
En klasse ?

belaste MySql databasen...

Jeg tror ikke du skal være bange databasen går ned pga max 30-40 elever...

Men et hurtigt søg på google.com, gav mig

http://www.juicystudio.com/tutorial/php/file.asp

Der står lidt om det... held og lykke

Med venlig hilsen
/Jokke Jensen
www.jj-multimediedesign.dk

unlink() så vidt jeg husker

En klasse ?

Ja, en klasse fra skolen ;)...

belaste MySql databasen...

Jeg tror ikke du skal være bange databasen går ned pga max 30-40 elever...

Tror jeg heller ikke, men jeg vil hellere være på den sikre side...

Men et hurtigt søg på google.com, gav mig

http://www.juicystudio.com/tutorial/php/file.asp

Der står lidt om det... held og lykke

Kan man ikke sætte dem ind i varibaler i en fil, eller skal man lave det ud i et?

Hvis det skal skrives ud i et, hvordan kan man så skrive en adresse derind i (med vejnavn, nummer, postnummer og by), for det har jeg sat i en textarea nu???

Jeg vil nok nærmere mene at du skal være bange for at den går ned hvis du bruger filer fremfor fx MySQL. MySQL er trods alt bygget til at kunne håndtere en masse data, og programmørene har forstand på databaser. Hvis du går igang med at udvikle din egen fil-baserede database helt fra bunden, så er risikoen for at det går galt en hel del større end hvis du bruger noget der er gennemtestet af professionelle. Med al respekt ;)

Men hvis du vil hive bestemte linie ud af en fil, så kig på file() funktionen:
$indhold=file('foobar.txt');
echo 'Linie 1: '.$indhold[0];
echo 'Linie 2: '.$indhold[1];
osv.. (hvis du vil have data til at stå som her, så er en while-løkke måden at gøre det på)

file() returnerer simpelthen et array hvor hver entry (er der et bedre ord på dansk?) indholder en linie. Bemærk at den som sædvanligt tæller fra 0, ikke 1.

[edit]
Jeg skal måske også lige pege på explode() og implode() funktionerne, der vil være meget nyttige til komma/semikolon sepererede filer og lignende
[/edit]
--
Thus, I conclude

[Redigeret d. 25/05-04 14:31:41 af XyborX]

Jeg vil nok nærmere mene at du skal være bange for at den går ned hvis du bruger filer fremfor fx MySQL. MySQL er trods alt bygget til at kunne håndtere en masse data, og programmørene har forstand på databaser. Hvis du går igang med at udvikle din egen fil-baserede database helt fra bunden, så er risikoen for at det går galt en hel del større end hvis du bruger noget der er gennemtestet af professionelle. Med al respekt ;)

Det er, fordi den server, jeg har adgang til, ikke er særlig stor, og så bliver jeg jo nødt til at spare.

Men hvis du vil hive bestemte linie ud af en fil, så kig på file() funktionen:
$indhold=file('foobar.txt');
echo 'Linie 1: '.$indhold[0];
echo 'Linie 2: '.$indhold[1];
osv.. (hvis du vil have data til at stå som her, så er en while-løkke måden at gøre det på)

file() returnerer simpelthen et array hvor hver entry (er der et bedre ord på dansk?) indholder en linie. Bemærk at den som sædvanligt tæller fra 0, ikke 1.

Ja, det er jeg godt klar over.
Hvordan vil du gøre, hvis det fx er fra et textarea?
Findes der en måde at ordne det på, så det bliver på en linie, og man så kan konvertere til fx 2 linier igen?

[edit]
Jeg skal måske også lige pege på explode() og implode() funktionerne, der vil være meget nyttige til komma/semikolon sepererede filer og lignende
[/edit]

Det bliver ikke nødvendigt, for der bliver ingen komma/semikolon sepererede filer

[Redigeret d. 25/05-04 15:27:30 af Lasse Madsen]

Det er, fordi den server, jeg har adgang til, ikke er særlig stor, og så bliver jeg jo nødt til at spare.

Helt ærligt.
Jeg har en mysql database server stående, det er en 133mhz med 32 MB ram. Den klarer mine 68 webhotel brugere UDEN problemer. Og tror faktisk det ville tage mere hukommelse/trafik at du skulle til at åbne en fil, end at hente det text fra en færdig lavet database som alligevel kører på serveren.

Jeg ville ikke begynde at lave en text fil til en database, da problemet kan komme i at hvis flere brugere skriver på samme tid i filen, kan linierne måske blive ændret og så roder det HELE rundt.

Prøv derfor hellere og få gang i noget mysql! Det er mere sikkert, og meget bedre...

- Pelle Ravn

Vi nørder skal have lov til at leve livet!
Programmer PHP, og brug pengene du sparer ved det, på en ny computer :D

Helt ærligt.
Jeg har en mysql database server stående, det er en 133mhz med 32 MB ram. Den klarer mine 68 webhotel brugere UDEN problemer. Og tror faktisk det ville tage mere hukommelse/trafik at du skulle til at åbne en fil, end at hente det text fra en færdig lavet database som alligevel kører på serveren.

Jeg ville ikke begynde at lave en text fil til en database, da problemet kan komme i at hvis flere brugere skriver på samme tid i filen, kan linierne måske blive ændret og så roder det HELE rundt.

Prøv derfor hellere og få gang i noget mysql! Det er mere sikkert, og meget bedre...

Ja, men det er mere pladsen, jeg frygter, at der ikke vil være så meget af tilbage på serveren...

Ja, men det er mere pladsen, jeg frygter, at der ikke vil være så meget af tilbage på serveren...

Jeg tror du har misforstået mysql lidt ;)

Mysql består udelukket af TEKST, intet andet... Hele min hjemmeside crip.dk (Al tekst, og forummet, + nogle andre ting o.s.v.) kører i mysql databasen, og i alt fylder den database 259KB, det er jo ikke engang et dokument, så jeg tror ikke du skal være bange for at den bliver overfyldt ;)

Men det er jo dig der er webmaster, så du vælger jo :)

- Pelle Ravn

Vi nørder skal have lov til at leve livet!
Programmer PHP, og brug pengene du sparer ved det, på en ny computer :D

hvis du vil i gang med at bruge filer som database er det nok svært at få hjælp andet end at læse det fra bunden på php.net, da der ikke er nogen der bruger det (eller næsten)

[Redigeret d. 26/05-04 15:52:09 af Jesper Kristensen]

Jeg tror du har misforstået mysql lidt ;)

Mysql består udelukket af TEKST, intet andet... Hele min hjemmeside crip.dk (Al tekst, og forummet, + nogle andre ting o.s.v.) kører i mysql databasen, og i alt fylder den database 259KB, det er jo ikke engang et dokument, så jeg tror ikke du skal være bange for at den bliver overfyldt ;)

Men det er jo dig der er webmaster, så du vælger jo :)

Så må jeg hellere tage og røbe det...
Jeg laver den både i MySQL og i filer, for så er jeg næsten sikret med backup, hvis MySQL-databasen skulle gå ned, eller den anden server skulle gå ned, for jeg har fået at vide, at de har 2 servere (en til databaser og en til almindelige filer)...

Er der nogen, der ved, hvordan man sletter en fil via PHP, eller kan det ikke lade sig gøre???

t