Gode funktioner

Tags:    php

Hey alle udviklere.

Jeg ville gerne høre om nogle af jer har nogle funktioner som man kan bruge normalt og som er gode at kende?

En jeg søger efter er at den ændre det første bogstav til stort bogstav. Hvis jeg fx. skriver: "pelle", så ændre den det til "Pelle".

Sende endelig andre, giver up.

- Pelle Ravn

Vi nørder skal have lov til at leve livet!
Programmer PHP, og brug pengene du sparer ved det, på en ny computer :D

5 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hey alle udviklere.

Jeg ville gerne høre om nogle af jer har nogle funktioner som man kan bruge normalt og som er gode at kende?

En jeg søger efter er at den ændre det første bogstav til stort bogstav. Hvis jeg fx. skriver: "pelle", så ændre den det til "Pelle".

- Pelle Ravn

Hey Pelle. Jeg vil ikke give dig alle funktionerne da der er mange som man lige kan få brug for. Hvad funktioner man sådan lige mangler og er gode afhænger også af situationen du står i og hvad problem du har :) Derfor vil jeg da henvise til manualen http://dk.php.net/manual/en/ref.strings.php som bla kan bruges. Men når man arbejder med strings så synes jeg også at der er godt at kende arrays http://dk.php.net/manual/en/ref.array.php

Brug 1 time eller 2 på at surfe manualen igennem!! Det giver et indblik i hvor meget man egentlig kan :)
MxS @ http://mxs.frac.dk
Slamkodning for fred

Hey alle udviklere.

- Pelle Ravn

Den function du leder efter med at ændre først bogstav til stort er: ucwords();

Fold kodeboks ind/udKode 

Hvis du vil lave til små bogstaver, skal du bruge: strtolower();

Fold kodeboks ind/udKode 

Hvis du vil lave til store bogstaver, skal du bruge: strtoupper();

Fold kodeboks ind/udKode 

[Redigeret d. 21/05-04 18:57:08 af Esben Søndergaard]

En god ting der gør det lettere at have med objekter at gøre er properties(ligesom i delphi).

en property spænder over 2 funktioner en get og en set, bruges til at sætte og hente variable værdier i objectet, php har såvidt jeg ved ikke properties, så jeg laver dem sådan her.

function NAME($aNAME=null){if(isset($aNAME)){$this->setNAME($aNAME);}else{return $this->getNAME();}}

-----------------------------------------------------------------------------
Min side ->www.the-hive.dk/~donp/

Alle jeres svar er skam fede nok :D

Men en mere jeg lige kom til at tænke på om en af jer kendte. (Nu vi er igang).

En funktion til at tjekke: højden på et billede, breden på et billede og hvor meget det fylder. Skal lave en upload funktion (avatar), og så må de ikke være for store.

Nogen der kender den ?

- Pelle Ravn

En funktion til at tjekke: højden på et billede, breden på et billede og hvor meget det fylder.

getimagesize: www.php.net/getimagesize
Den giver dig højde, bredde, format osv.
--
Thus, I conclude

t