Spørgsmål?

Tags:    c++ script gpl mobil cross platform

Kan man ikke lave programmer i C++ der er grafiske?




6 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato

GTK og Qt er der også... Jeg anbefaler uden tvivl GTK !

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.



Kan man ikke lave programmer i C++ der er grafiske?


jo

[Redigeret d. 24/03-05 21:00:59 af Søren]



Ja og nej.

Standard C++ har intet til at lave grafiske applikationer, men der findes et mindre hav af udvidelser deer gør det muligt.

De fleste kompilere på Windows kan lave GUI apps med Win32Api.
Nogle har det "indbygget", f.ex. Borland Builder der bruge VCL og Visual C++ der bruger MFC (og .net).

Man kan også bruge tredie parts biblioteker som:
http://www.wxwidgets.org/

Hvilken kompiler bruger du?



Grafisk kan vel også være OpenGL, eller ?



Grafisk kan vel også være OpenGL, eller ?


Ja, OpenGL er også grafisk. Jeg har aldrig brugt det, men er det ikke mest til spil?

Hvis man vil lære Windows programmering med Win32Api'et kan man starte her:
http://www.winprog.org/tutorial/index.html



Kan man ikke lave programmer i C++ der er grafiske?


ASCII kan også bruges grafisk til en vis grænse, men der er også mange "rigtigt" grafiske API'er tilgængelige.
GDI/GDI+ (en del Win32 API'et)
OpenGL
DirectDraw
Direct3D
wxWidgets
SDL
og mange mange andre.

Hvis du hentyder til normale Win32 applikationer, så er GDI helt sikkert det letteste valg i forhold til mængden af arbejde.
Du får også msdn.com til rådighed, en kæmpe database over det meste (der er i hvert fald meget) af Win32 API'et.

GDI'et er ikke optimeret til højtydende grafiske opgaver, hvorfor andre grafik API'er (såsom OpenGL og Direct3D) primært anvendes til spil. Der er selvfølgelig også andre faktorer, der spiller ind, men dem vil jeg ikke lige komme ind på nu og her.

1101110100010110000101000001

[Redigeret d. 24/03-05 21:18:10 af Nicolai Lyster Fersner]



t