sessions, cookies, andet? :S

Tags:    php

<< < 12 > >>
Hejsa...

Er igang med et log ind system, som indeholder bruger profiler og meget andet, hvor det er nødvendigt for mig når jeg laver siden, at kunne bestemme brugeren...

For tiden gør jeg dette ved at gemme brugernavnet i $_SESSION[brugernavn]... Men ved ikke helt om dette er optimalt...

Er der en anden (og måske bedre?) måde man kan gemme et id af brugeren når han / hun er logget ind??

Har også et andet problem... Har en side med alle profilerne, hvor de står i en liste:

BRUGERNAVN: NAVN: BY: PROFIL OPRETTET:
Bruger1 Navn1 By1 Dato1
Bruger2 Navn2 By2 Dato2
Bruger3 Navn3 By3 Dato3

Det er så meningen at man skal kunne klikke på f.eks. "Bruger1" og så komme til "profile.php" som indeholder "Bruger1"'s informationer...

Håber der er nogen der har lidt ideer til hvordan dette kunne kringles an...

Er på ingen måde interesseret i en 100% færdig source kode, men derimod noget hjælp, evt. links, eksempler osv - det lærer man jo lidt mere af :P

Mvh
Daniel Grau

13 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hejsa...

Er igang med et log ind system, som indeholder bruger profiler og meget andet, hvor det er nødvendigt for mig når jeg laver siden, at kunne bestemme brugeren...

For tiden gør jeg dette ved at gemme brugernavnet i $_SESSION[brugernavn]... Men ved ikke helt om dette er optimalt...

Er der en anden (og måske bedre?) måde man kan gemme et id af brugeren når han / hun er logget ind??

Du kan også bruge cookies direkte. men sessions er en god måde, og så er det sværere at komme til at lave noget sikkerhedsmæssigt lort...

Har også et andet problem... Har en side med alle profilerne, hvor de står i en liste:

Bruger1 Navn1 By1 Dato1
Bruger2 Navn2 By2 Dato2
Bruger3 Navn3 By3 Dato3

Det er så meningen at man skal kunne klikke på f.eks. "Bruger1" og så komme til "profile.php" som indeholder "Bruger1"'s informationer...

Er på ingen måde interesseret i en 100% færdig source kode, men derimod noget hjælp, evt. links, eksempler osv - det lærer man jo lidt mere af :P

Mvh
Daniel Grau

du skal da bare lave et link til siden i hver række, og sende brugernavn med som _GET variabel

Hejsa...

Bruger1 Navn1 By1 Dato1
Bruger2 Navn2 By2 Dato2
Bruger3 Navn3 By3 Dato3

Mvh
Daniel Grau

Session er da en udemærket måde at gøre det på, jeg bruger det selv. Ellers kan du gemme det i en cookie, men det er ikke alle der understøtter det.

Mht den side med oversigten, så kan du jo sende et id men linket når man klikker: profile.php?id=etellerandet

id'et kan så være brugernavnet, eller et andet bestemmende id. så henter du bare al info'en fra den linie i din datebase (går ud fra at du bruger det...) hvor id'et passer

Session er da en udemærket måde at gøre det på, jeg bruger det selv. Ellers kan du gemme det i en cookie, men det er ikke alle der understøtter det.

Hmm... Får bare en fejlmelding når jeg bruger sessions, og sætter min sessions med brugernavnet...:

"Warning: Unknown(): Your script possibly relies on a session side-effect which existed until PHP 4.2.3. Please be advised that the session extension does not consider global variables as a source of data, unless register_globals is enabled. You can disable this functionality and this warning by setting session.bug_compat_42 or session.bug_compat_warn to off, respectively. in Unknown on line 0"

Mht den side med oversigten, så kan du jo sende et id men linket når man klikker: profile.php?id=etellerandet

Hmm... Dvs jeg kan definere linket noget allá

<a href="profile.php?id='<?php echo "".$brugernavn."" ?>'> <?php echo "".$brugernavn."" ?></a> ????

id'et kan så være brugernavnet, eller et andet bestemmende id. så henter du bare al info'en fra den linie i din datebase (går ud fra at du bruger det...) hvor id'et passer

Har du, eller andre, ikke en side hvor der står lidt mere om det - et link måske???...

[Redigeret d. 15/05-04 16:53:35 af Daniel Grau]

hmm, bare ret de to angive ting i din php.ini fil.

session.bug_compat_42
session.bug_compat_warn

Sæt de to variabler i din ini fil, til off.....Ihvertfald sådan jeg forstår fejlen :)

Jan Larsen
CO-owner Jabo-web.com
http://www.jabo-web.com/ref=3

Hmm... Får bare en fejlmelding når jeg bruger sessions, og sætter min sessions med brugernavnet...:

"Warning: Unknown(): Your script possibly relies on a session side-effect which existed until PHP 4.2.3. Please be advised that the session extension does not consider global variables as a source of data, unless register_globals is enabled. You can disable this functionality and this warning by setting session.bug_compat_42 or session.bug_compat_warn to off, respectively. in Unknown on line 0"

<a href="profile.php?id='<?php echo "".$brugernavn."" ?>'> <?php echo "".$brugernavn."" ?></a> ????

Har du, eller andre, ikke en side hvor der står lidt mere om det - et link måske???...

du kan hente variablen fra $_GET:

<?php

$brugernavn = $_GET["id"];

$query = mysql_query("SELECT * FROM users WHERE brugernavn = '$brugernavn'");

?>

session.bug_compat_42
session.bug_compat_warn

Sæt de to variabler i din ini fil, til off.....Ihvertfald sådan jeg forstår fejlen :)

Hmm.. hvor ligger min php.ini fil???... har ledt på serveren, og har ikke liige umiddelbart kunne finde den...

du kan hente variablen fra $_GET:

<?php

$brugernavn = $_GET["id"];

$query = mysql_query("SELECT * FROM users WHERE brugernavn = '$brugernavn'");

?>

Hmm.. Hvordan vil du så definere det hele på siden hvor alle profilerne står???

[Redigeret d. 15/05-04 17:45:17 af Daniel Grau]

hvis du laver linket sådan og henter "id" med GET, og udfra det henter al infoen fra din db med det info burde det virke. Har desværre ikke et link

YEAH!!!... Efter at ha leget lidt rundt, virkede det til sidst :P

Php er da ikke så svært endda :):)

session.bug_compat_42
session.bug_compat_warn

Nogen der kan fortælle mig hvor jeg finder en php.ini fil???
Eller er det en jeg selv skal oprette, og i så fald, hvad skal den indeholde... :)

læs i installationsvejledningen til php. På windows skal den ligge i C:\\windows

læs i installationsvejledningen til php. På windows skal den ligge i C:\\windows

Har fundet filen, og har tilføjet de to linier, og sat deres værdi til "off"...

Men hmm.. Syns ikke det virker... skal filen oploades i noget bestemt bibliotek på min server???

<< < 12 > >>
t