Kan man lave sådan et script?

Tags:    c++ vb.net

<< < 12 > >>
Hej

Hvis man nu har to computere der er forbundet i et netværk, kan man så lave et script eller lign. der tager en backup af en eller flere filer på den ene computer, og gemmer dem på den anden computer, evt. automatisk hver 2 eller 3 time?

Kan det lades sig gøre?

18 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej

Hvis man nu har to computere der er forbundet i et netværk, kan man så lave et script eller lign. der tager en backup af en eller flere filer på den ene computer, og gemmer dem på den anden computer, evt. automatisk hver 2 eller 3 time?

Kan det lades sig gøre?

Du kan sagtens lave det i C++, men tror det vil være en enormt stor opgave og vil derfor foreslå at du eventuelt forsøger dig med et batch job eller går igang med C# som er simpel at lave socket kommunikation i.

Mvh. Thomas Lykke Petersen

Hej

Kan det lades sig gøre?

Det vil være besværligt at gøre i C++. Et simpelt batch script med en FTP kommando vil nok være sagen.

Hvis vi snakke Unix/Linux kan du få cron til at køre kommandoen med et bestemt interval. Ellers er der Scheduled Tasks i Windows.

Det vil være besværligt at gøre i C++. Et simpelt batch script med en FTP kommando vil nok være sagen.

Hvis vi snakke Unix/Linux kan du få cron til at køre kommandoen med et bestemt interval. Ellers er der Scheduled Tasks i Windows.

Okay. Er der nogle der kan komme med et eksempel, hvordan sådan et script, kan se ud?

[Redigeret d. 04/02-05 14:55:20 af GERT]

[Redigeret d. 04/02-05 14:56:52 af GERT]

Er det til windows?
Hvordan forbinder du til den anden komputer? FTP? Ved at mappe et drev?

(Det er ekstremt nemt at lave sockets i C++, men jeg tror ikke der er brug for en socket her).

Er det til windows?
Hvordan forbinder du til den anden komputer? FTP? Ved at mappe et drev?

(Det er ekstremt nemt at lave sockets i C++, men jeg tror ikke der er brug for en socket her).

Jeg havde tænkt mig at dele en mappe på den computer hvor backuppen skal lígge.

Du laver en bat-fil.

Start med at mappe den anden komputer til et drev, f.ex:
net use U: \\\\oemcomputer\\util

oemcomputer er navnet på den anden komputer, util er en mappe på denne.

Så kan du kopiere nogle filer frem og/eller tilbage:
copy u:\\whatever.txt D:\\temp
copy C:\\mappe\\fil.ext U:\
Og afslutte med at fjerne mapningen af drevet:
net use U: /delete

Prøv så at køre bat-filen i en kommando prompt så du kan se hvad der sker.

Når det virker kan du bruge kommandoen AT til at skedulere det eller bruge "planlagte opgaver" fra kontrol panelet.

Du laver en bat-fil.

Start med at mappe den anden komputer til et drev, f.ex:
net use U: \\\\oemcomputer\\util

oemcomputer er navnet på den anden komputer, util er en mappe på denne.

Så kan du kopiere nogle filer frem og/eller tilbage:
copy u:\\whatever.txt D:\\temp
copy C:\\mappe\\fil.ext U:\
Og afslutte med at fjerne mapningen af drevet:
net use U: /delete

Prøv så at køre bat-filen i en kommando prompt så du kan se hvad der sker.

Når det virker kan du bruge kommandoen AT til at skedulere det eller bruge "planlagte opgaver" fra kontrol panelet.

Lige for at være sikker på at jeg har forstået det rigtigt. Jeg starter med at dele en mappe på den anden computer, som jeg kalder "backup" Er det så sådan her bat filen skal se ud?:

net use U:\\\\pc2\\backup

copy C:\\files\\vigtig-fil-nr1.txt U:\\pc2\\backup
copy C:\\files\\vigtig-fil-nr2.exe U:\\pc2\\backup
copy C:\\files\\vigtig-fil-nr2.doc U:\\pc2\\backup

net use U:/delete

Ja, det ser rigtigt ud. Der skal være et mellemrum efter U: i de to net use kommandoer.

Ja, det ser rigtigt ud. Der skal være et mellemrum efter U: i de to net use kommandoer.

Bertel, du er altid så hurtig til at komme med svarene. :P

Mvh. Thomas Lykke Petersen

Okay det lyder godt.

Hvis man vil havde filen til at køre fks. hver 2 time, hvordan skal man så "stille" AT-kommandoen op?

Jeg har haft kigget i dokumentationen for AT, men jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvad der skal med osv.

<< < 12 > >>
t