Og nej, selvfølgelig læser jeg ikke koden bag det hele. Men det jeg så ovre i Kbh. til den ellers gode MS præsentation af .NET skræmmede mig. Han trak et "brugerlogin" over på siden - og vupti så virkede det. Drag'n'drop-programmering. Sådan noget er jeg ikke meget for Og ja, det er mig, der er noget i vejen med, men jeg er også nordjyde - men jeg ville ikke sælge en webside, hvor jeg ikke vidste, hvad "der lå bag".
Han == Erik ;-)
Anyway, så fik jeg ikke budskabet rigtigt ud over scenekanten. Det er nemlig lige nøjagtigt som I gerne vil ha' det. Hele tanken bag ASP.NET 2.0 er at gøre alle elementer tilgængelige på alle niveauer. Dvs. hvis man f.eks. trækker en login-kontrol ind (og nej, det behøver man ikke - kan også laves i kode), så har man fuldstændig kontrol af hvad der sker når brugeren skal valideres mm. hvis dette ønskes. Så det man har gjort er at pakke standard funktionalitet ind så det ikke behøver at blive udviklet af alle udviklere - lidt historien om den dybe tallerken. Men - og det er vigtigt - udvikleren kan træde og skrive kode netop der hvor hun har behov for dette.
Mht. til de 20 MB mente jeg .NET-frameworket. I værste fald kan man vel risikere, at en funktion man laver på et fuldt framework på en PC ikke virker på en bærbar enhed, da der vel ikke er lige så mange indbyggede funktioner - ligesom J2SE <> J2ME...
.NET Compact Framework redist fylder 3.1 Mb, og er iøvrigt inkluderet i ROM på alle nyere devices (dem baseret på Windows Mobile 2003).
Mht. funktionalitet så skal jeg ikke gøre mig klog på J2ME, men kan sige at selvfølgelig er der ting som .NET Compact Fx ikke kan. F.eks. er hele ASP.NET dele jo ikke med (det giver ikke mening at din mobiltelefon skal være web server...).
Erik