Følgende er skrevet med håb om jeg bliver rettet hvis jeg tager fejl. Det er altså baseret på min forståelse p.t.
Frameworks er smarte, hvad end de kommer fra MS eller open source folk.
I et framework bliver brugeren sparet for at skulle kode alt fra bunden. Han skal så at sige blot udfylde hullerne i frameworket idet han skaber en applikation.
At .NET kræver "runtimes".. Det er jo selvfølgelig et problem idag at folk ikke kan kører programmer uden dette.
Der blev, så vidt jeg husker, også bitchet over DirectX og at "De onde" fra Microsoft ville sikre sig kontrol med spilmarkedet. Hvad var fordelene? Et fælles bibliotek som man kunne benytte, hvilket ville sige man som koder ikke skulle kende til at arbejde direkte med gfx kortet men istedet med et layer der tog sig af alt low level.
Idag har jeg ikke brug for at definere hver enkelt WinMain metode, eller håndtere hver enkelt Windows Message mine programmer modtager. Med .NET/andre frameworks er fx. knapper stillet til rådighed fra udbyderen og dem skal man altså ikke kode selv. Man slipper altså gang på gang for at genopfinde hjulet.
Jeg har dog en ting jeg er bekymret for, nemlig hastigheden.
Idet intet bliver oversat direkte til maskinkode, men skal igennem et lag mere frygter jeg man mister al form for hastighed som kendt fra Visual Basic.
Er det noget der er hold i, eller det (forhåbenligt) noget jeg ikke har forstået korrekt?
Som jeg altså ser det er der fordele og ulemper. Dog er den største ulempe at jeg ærligt talt ikke gider bruge lang tid på at læse på msdn, og ikke gider bruge penge på en bog når jeg ikke ved præcis hvad jeg kan bruge teknologien til
Mvh
Thomas Nielsen
[Redigeret d. 20/01-04 17:23:39 af Thomas Nielsen]