Okay, jeg er ikke sikker på at jeg helt har forstået hvad .NET er. Og i øvrigt, snakkede vi ikke kun om ASP.NET ??
Betragt .NET (eller rettere .NET Framework) som det der ligger neden under dine løsninger og sikrer f.eks. håndtering af hukommelse (automatisk spildopsamling), jitting (kompilering) til den specifikke processor og sikkerhed. Hvis du kender til Java så er denne teknologi konceptuelt ikke langt fra en Java Virtual Machine (konceptuelt ;-) ).
Du kan lave ASP.NET løsninger i C#, VB.NET, ... Dvs. alt hvad du kan i og med .NET Framework er også gyldigt for ASP.NET.
<reklame flamevalue="2">
En fordel for dig som udvikler - du skal kun kende eet miljø for både windows mobile, windows "desktop", web og device udvikling. Og i den nærmeste fremtid kommer det også til at gælde f.eks. udvikling af funktionalitet til databasen (stored procedures, user defined types etc.).
Jeg er enig i at Microsoft tidligere har "forstyrret" billedet om hvad .NET er, men det er heldigvis ved at være på plads nu. I dag kan du betragte .NET som 3 ting: En vision om hvordan man bør skrive software/lave arkitektur (bla. Web Services historien), et varemærke, og så .NET Framework (og det er den sjove del).
Vi har nogle ret cool quick-starts tutorials på
http://www.asp.net/Tutorials/quickstart.aspx. Kig på dem - jeg skal nok sørge for at der kommer noget dansk intro-materiale snart...
</reklame>
Erik :-)