ASP.NET for PHP phreaks...

Tags:    php

Undskyld jeg blander mig her, men min arbejdsgiver (læs: Microsoft) har i denne uge fokus på ASP.NET med forskellige webcasts etc. I den forbindelse kunne vædigt godt tænke mig netop DIN kommentar til:

Webcast: ASP.NET for PHP Developers: Introduction, 1/23/2004, 18:00 - 19:30
http://msevents.microsoft.com/CUI/EventDetail.aspx?EventID=1032241618

Webcast: ASP.NET for PHP Developers: Migration Best Practices, 1/23/2004, 22:00 - 23:30
http://msevents.microsoft.com/CUI/EventDetail.aspx?EventID=1032241620

Tool: PHP to ASP.NET Migration Assistant Beta
http://www.asp.net/migrationassistants/php2aspnet.aspx

Jeg er IKKE interesseret i at starte en religionskrig. Dette er et velment forsøg på at forstå hvordan en PHP phreak tænker. Og hvordan vi i fremtiden kan hjælpe hinanden.

Og så selvfølgelig gøre DIG klar til næste års julekonkurrence med "MS Only" dage ;-)

På forhånd tak,
Erik

79 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Skal man bare gå ind på de links på det tidspunkt som skrevet? Eller skal man ind et andet sted, for at se de her WebCast?

Men altså jeg vil da gerne have vide lidt mere om ASP.net, og fordelene ved det. Det kunne jo godt være at man begyndte at kigge lidt mere på sproget....
Jeg havde ellers ikke tænkt på at lege med ASP.net. Men hvis man nu satte en liste over fordelene og ulemperne, og gjorde det samme med PHP, så man kunne samligne, vil det helt klart være noget man ville tænke over...
Hilsen CHadi
Mit lykketal er 2959

[Redigeret d. 19/01-04 18:38:04 af CHadi]

Du skriver du gerne vil vide hvordan vi tænker. Så vil jeg lige prøve at forklare det. (Med fare for at lyde som en, der vil starte en religionskrig :))

Jeg har programmering som min hobby. Jeg har på fornemmelsen, at de fleste, der stiller spørgsmål her, har det på samme måde. Det eneste jeg har brugt penge på i den forbindelse er internetregninger (dengang man betalte pr minut). Jeg har den ide at det ikke er lige så let at få gratis værktøjer til MS-sprog som til andre sprog.

Jeg begyndte først med HTML og derefter JavaScript. Herefter ville jeg prøve noget serverside. Først prøvede jeg at installere PHP, men jeg syntes det var besværligt. Jeg prøvede på et tidspunkt med ASP, ved at uploade mit script til et webhotel for at teste det. Men det holder jo slet ikke. Så fandt jeg PWS (Microsift Personal Webserver), og prøvede at installere den. Det resulterede i at min computer gik fuldstændig ned, og efter en måned, hvor jeg havde prøvet at snakke med MS support og en masse folk, der vidste meget mere om det en jeg, lykkedes det. Jeg måtte formatere min harddisk, og geninstallere ALT. Se det satte jo en meget solid stopper for min vej ad ASP :). Senere fandt jeg en fuldautomatisk installation til php+apache+mysql, og så var det jo nemt klaret.

Det skal også lige siges, at siden da, har min computer crashed to gange. En gang, da jeg prøvede at installere Microsoft Windows Media Player, og en gang da jeg installerede en opdatering fra Microsoft Windows Update (kan ikke huske hvad det var for en). Håber du kan forstå hvorfor jeg har den holdning, at det ikke er virus og hackere man skal være bange. for :D

(( For meget religionskrig? Så spring det næste over ))
----------

Nu er jeg så begyndt på Delphi (6 personal, gratis selfølgelig), og jeg har lagt mærke til at Delphi følger MS sprogstammen. I min lille "teori" er der to stammer af programmeringssprog: Microsoft og alle andre (Med undtagelser, som Delphi, det er jo også et betalings ide). Spørgsmålet er vel så hvad man bedst kan lide:
(, ), { og }
eller
begin, end, do, then, osv.

Hvis man ikke aner hvad programmering er, er det nok lettest at LÆSE MS-grenen, men jeg har selv haft lettest ved at lære alle-andre-grenen. Der er ikke så mange forskellige ord. De korte tegn gør det nemmere at overskue kode, man ikke har skrevet i dag, og som det er nævnt tidligere i tråden, er koderne også kortere, og et specielt script kræver ofte færre linjer kode. Det vil sige at det går hurtigere. Man skal så også give Microsoft ret: Deres programmer er hurtigere at installere. Men hvor ofte skal man installere noget nyt, i forhold til selve programmeringen ??

Jeg er altid klar til at lære noget nyt, og vil da også meget gerne kigge på ASP.NET, men jeg tror ikke at det er det jeg vil satse det helt store på.

Så vil jeg også gerne bede dig om at lave en liste over gratis webhoteller, der understøtter ASP.NET, og en med PHP. Og du må også meget gerne lave en med betalingshoteller + priser.

----------

Nå, det blev nok lidt for meget religionskrig alligevel, det er jo svært. Men angående dine links. Det lyder helt vildt spændende. Hvad er det nu tidsforskellen Danmark - USA er ?

>Hvad er forskellen på en binær fil lavet med C# og en binær fil lavet med Pascal? Det burde da ikke kræve et andet program for at kunne virke. Hvad kræver .NET Framework så, for at virke? Det kræver ikke andet end sig selv, hvorfor kan man så ikke lave et program i .NET som virker uden at have .NET Framework? Jeg har det fint med at have det installeret, for at kunne lave mine programmer, men at de ikke engang kan køres uden dette, virker ekstremt hæmmende!

Et program lavet med Delphi kræver også runtime biblioteker, fx vclXX.bpl. Du kan vælge at distribuere dem ved siden af, eller compile dem ind i dit program (det vil så fylde 1-1½ mb mere). Hvis Delphi's runtime biblioteker blev integreret i Windows, ville jeg kunne udgive programmer i installationsfiler der fyldte noget mindre :). Jeg siger ikke at jeg tror at det sker, det er bare en sammenligning :). Sådan som jeg forstår det, bliver .NET frameworket indbygget i Longhorn, og kan downloades til de ældre versioner af Windows. På den måde skulle du gerne kunne afvikle dine programmer på ældre maskiner også :). Jeg kan måske forestille mig at Win 95 ikke liiiige bliver supportet, men det kan jeg nu ærlig talt godt forstå ;)

Anyway, det er bare min opfattelse. Jeg har ikke rigtigt fået rodet med noget .NET endnu, desværre :)

--
Mvh.

Kasper (TSW)
Webmaster

Og så selvfølgelig gøre DIG klar til næste års julekonkurrence med "MS Only" dage ;-)

Kan kun sige: "Hehe"

Jeg synes det er et ret fedt initiativ, personligt arbejder jeg i øjeblikket på at lære ASP.NET og C# for at udfordre mig selv, i den anledning er de givne links jo perfekte!

Jeg glæder mig til at komme igang :)

--
Ronni Egeriis - http://sqdev.dk/
Co-Admin

Jeg skal helst gerne først overbevises om hvorfor jeg skulle vælge ASP.net i stedet for PHP.

/AC

Jeg ville gerne lige have tjekket siderne ud, som den hardcore php coder, der samtidig har en åben hjerne over for nye tiltag. (open mind). men jeg er hverken interesseret i et hyggemøde eller at skulle installere et program for derefter at skulle porte det via wine så jeg kan køre det..
Ideen med ms only dage er en dårlig ide idet projekterne kan laves bedre i andre sprog end dem ms besidder. Her snakker jeg ikke kun php, men også Java Ruby Perl og des lignende.

Kresten Kjær -> som du kan se skriver vores flinke MS mand, at han ikke ønsker en religionskrig :)

Jeg er også selv PHP-tilhænger, men jeg har besluttet mig for at lære ASP og ASP.NET for at have muligheden så jeg kan vælge det rigtige de forskellige opgaver. Jeg har også købt en bog om ASP.NET :O

Så jeg vil for en gang skyld prøve at være lidt åben og objektiv overfor det, og prøve at se, om man kan bruge "skidtet" til noget :)

mikl-dk | mikl@mikl.dk

Hva' kan jeg sige:
exit; svarer til HttpContext.Current.Response.End();
filesize($path) svarer til new System.IO.FileInfo(path).Length
readfile($fil); svarer til PHP.FileSystemSupport.OutputFile(dl);
gmdate("D") svarer til System.DateTime.Now.ToUniversalTime().ToString("D")
sizeof($a) svarer til PHP.OrderedMap.CountElements(a)
chr(255) svarer til System.Convert.ToString((char) 255)

list($usec, $sec) = explode(" ",microtime());
svarer til
object usec;
object sec;
PHP.OrderedMap generatedAux;
generatedAux = new PHP.OrderedMap(PHP.DateTimeSupport.Microtime().Split(" ".ToCharArray()));
usec = generatedAux[0];
sec = generatedAux[1];

osv...

/AC

Hvad er det nu tidsforskellen Danmark - USA er ?

-6 til -9 ? Mener jeg?

--
Ronni Egeriis - http://sqdev.dk/
Co-Admin

Hvad er det nu tidsforskellen Danmark - USA er ?

Se evt. http://www.klokken.dk/

/AC

t