2D grafik?

Tags:    c++ test

Davs alle!

Jeg sidder og kunne tænke mig at lave et 2d spil. Hvis nogen af jer kender noget som miner om OpelGL eller DirectX men til 2D.
Jeg ved godt at man kan bruge OpenGL til 2D men jeg ville høre om der var andet?

evt. nogen tutorials til det
--------------------------------------------------
Regards Rasmus Hamberg

8 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
GDI+, er indbygget i Windows, bare kig i dokumentationen på msdn

(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)

Kan du fortælle mig hvor man skaffer .lib som .a?
Eller høre de med til dev-cpp?
Regards Rasmus Hamberg

[Redigeret d. 10/01-05 16:05:16 af Rasmus Hamberg]

[Redigeret d. 10/01-05 16:08:12 af Rasmus Hamberg]

Ret nemt, du klikker på dem, trykker på F2 og skriver endelsen .a :P (det virker faktisk!)

Alle de almindelige .lib filer der hører med til VC, hører også med til GCC (som Dev-C++ bruger).

D3D kan altså også bruges til 2D skal det lige siges... Det handler (ligesom i OpenGL) bare om hvordan det projekteres på skærmen.

Links:

http://www.gamedev.net (kæmpe site, hvor både professionelle og amatører tjekker foraene)
http://nehe.gamedev.net (tutorials til OpenGL i mange sprog)
http://www.flipcode.com (blandet, men mange gode artikler)

Men du har faktisk kun brug for GD.NET (gamedev.net), for du når aldrig at blive færdig med alle artiklerne :D
Hvis du behøver hjælp (altså relativ nem hjælp som du sikkert får brug for) kan jeg love dig at du får indtil flere svar (min rekord er 20 :)) inden for de første 10 min i et af deres fora (der er hele tiden mange tusinde logget på). Men husk nu lige at søge efter dit svar først, det er ret irriterende at nogen spørger om fx 2D i OpenGL, for der har været mange hundrede poster, der har omhandlet præcis det.

Hvis du vil have et mægtigt godt råd, så lær at mestre vektorer for dem får du (hele tiden) brug for i 2D...
I 3D er der en del mere (og meget mere avanceret) matematik, men det lærer du jo sikkert :P

Hvis du vil dit eget bedste, så start simpelt og småt... lav nogle af de klassiske simple spil som tetris (faktisk ikke særligt simpelt), pong eller wirehang (ikke klassisk, men meget simpelt og sjovt). Du vil gå i stå inden for et par dage eller uger, hvis du prøver at lave det næste Command & Conquer (tro mig, der er faktisk mange der tror det! :S).

1101110100010110000101000001

[Redigeret d. 10/01-05 17:58:08 af Nicolai Lyster Fersner]

Kan du fortælle mig hvor man skaffer .lib som .a?
Eller høre de med til dev-cpp?
Regards Rasmus Hamberg

[Redigeret d. 10/01-05 16:05:16 af Rasmus Hamberg]

[Redigeret d. 10/01-05 16:08:12 af Rasmus Hamberg]

Mange tak!

tro mig mine ambitioner er ikke C&C lige om hjørnet!
Jeg har nemlig erfaret hvilke udfordriger men kommer ud for i programmering. Tak for linket.

Du får point (ikke allle sammen da jeg har lovet nogen)

Til 2d grafik brugte jeg selv SDL...

Der var en udemærket tutorital på: http://cone3d.gamedev.net/cgi-bin/index.pl?page=tutorials/gfxsdl/index

Har aldrig fundet en toturital, som var bare halvt så beskrivende!

tak

men har givet point soory
Regards Rasmus Hamberg

SDL er nice nok, Allegro er old school (og voldsomt nemt er bruge), men prøv Clanlib (clanlib.org), hvis du vil have en seriøs lækker pakke features og en super performance.

Jørgen of War ...
w w w . S t r a t e g y - w a r g a m e s . c o m

Det er altid bedst at anvende hardware accelerende API'er til spil, da du senere vil faa bruge din CPU til AI osv.

DirectX eller OpenGL er derfor nok de bedste valg efter min mening!

t