valg af Linux

Tags:    c++ c++ windows win32 api gui

Jeg ønsker at bruge linux, men ved ikke hvilken som er bedst. findes der en "programmeringsvenlig" version(til c++)? eller er der en anden linux version i mener er god til programmører eller lettere øvede i computere.
det skal være en gratis version, og læg venligst også et link til hvor det kan hentes.

Jeg ved ikke ret meget om Linux.

Der er en liste over Linux udgaver på dansk her:
http://www.linux.dk/artikler/artikel-01.php

Jeg tror ikke der nogen der er ret meget mere programmerings venlige end andre, det kommer nok mest an på hvilket programmerings miljø man vælger.

Det er stort set ligemeget, der findes compilere og editore til næsten alle distributioner af Linux, i hvert fald de fede af dem :)~

Jeg anbefaler personligt Debian, Mandrake eller Knoppix (måske endda Dappix)

// Kasper

Det er stort set ligemeget, der findes compilere og editore til næsten alle distributioner af Linux, i hvert fald de fede af dem :)~

// Kasper

Anbefaler Gentoo --> www.gentoo.org - bare nice!! Kør den med fluxbox --> www.fluxbox.org og du har verdens bedste legeplads :)
Vil lige sige at vil du kigge på C++ så brug emacs sammen med gcc eller g++ (Compiler) følger med gentoo. Emerge kan hente emacs.

Slot\\\
[Redigeret d. 10/01-05 01:17:06 af Martin Slot]

// Kasper

Anbefaler Gentoo --> www.gentoo.org - bare nice!! Kør den med fluxbox --> www.fluxbox.org og du har verdens bedste legeplads :)
Vil lige sige at vil du kigge på C++ så brug emacs sammen med gcc eller g++ (Compiler) følger med gentoo. Emerge kan hente emacs.

Slot\\\
[Redigeret d. 10/01-05 01:17:06 af Martin Slot]

Enig... Gentoo + Fluxbox = Verdens bedste legeplads :D

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.

Jeg er ikke særlig god til at finde ud af hvilken ud af 500 downloads man skal vælge, og gider ikke hente flere hundrede megabyte for at se om det fungerer, så gider i ligge et link til selve den fil jeg skal hente, og/eller forklare mig hvilken ud af de 500 filer jeg skal hente, dette gælder både fluxbox, og gentoo.

Gentoo er lidt et underligt valg. Hele meningen med Gentoo er at alt software, som skal installeres, skal compiles PÅ maskinen og TIL maskinen. Det skulle optimere softwaren bedre, men det er stort set ikke mærkbart. Bortset fra når det skal installeres/opgraderes for det tager en KRIG!!

Jeg selv bruger Debian og er meget tilfreds. Tidligere versioner har været ret besværlige at installere (specielt for nybegyndere inden for Linux) men den seneste (Sarge hedder den) er meget nem.

De nemmeste at installere for begyndere er nok Mandrake eller Fedora og de kommer også med compilere og editorer og alt andet du har brug for.

Der findes ikke et "bedste valg". Det afhænger meget af dig selv. Hvor erfaren du er og hvor megen tid du har tænkt dig at bruge på at sætte dig ordentligt ind i tingene.

t