ORDER BY i mySQL i "flere niveauer"

Tags:    php

Jeg kaster mig lige ud i det: Jeg er helt konkret ved at smide hele min efterhånden uoverskuelige CD-samling i en mySQL database, som indeholder nogle forskellige data om hver enkelt CD. Dvs. atistnavn, pladenavn, udgivelsesår osv. Nu er databasen efterhånden fyldt godt op, men jeg har et problem når jeg vil vise dem på en php-side. Der viser jeg alle CD'erne i alfabetisk orden efter artistnavnet ved hjælp af 'ORDER BY artist' i mySQL-queryen.
Men da jeg har flere CD'er med samme artist, bliver sorteringen indenfor hver artist derefter afgjort efter cd'ernes id fra databasen. Der kunne jeg hellere tænke mig de i anden omgang blev sorteret efter hvornår de er udkommet, med de ældste cd'er først, så man så at sige gennemgår artistens musikalske historie fra ende til anden, så det ser nogenlunde ud som det her:

Artist/udgivelsesår:
Artist A - 2002
Artist B - 1992
Artist B - 1994
Artist B - 1996
Artist C - 1982

Men hvordan gør jeg præcis det? Jeg har prøvet noget der lignede 'ORDER BY artist AND udgivelsesaar', dog desværre uden held.

2 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
sådan:

'ORDER BY artist, udgivelsesaar'

Det ligger dog i det forkerte fora. Dette er et rent sql spørgsmål, og derfor burde det jo også ligge der..

-------------------------------
Hilsen Jimmi Westeberg
http://www.westsworld.dk

[Redigeret d. 28/11-03 20:42:56 af Jimmi Westerberg]

sådan:

'ORDER BY artist, udgivelsesaar'

Det ligger dog i det forkerte fora. Dette er et rent sql spørgsmål, og derfor burde det jo også ligge der..

Mange tak skal du have. De virkede såmænd.

Ja okay, kan godt se det havnede i det forkerte forum. Det er hvad der kan ske. Skal huske det til en anden gang...

t