Hej Kristian...
>Det kunne nu være spændende at høre nogen der vidste lidt mere om "suppedasen" bag udvikleren:-)
Jamen så må jeg jo hellere forsøge at fortælle lidt
. Udvikleren.dk er sådan set bygget op som mikl beskriver det. Jeg har en større fil med fælles funktioner, der inkluderes på alle sider. Den står for database adgang osv. Derudover har jeg en "top del" og en "bund del". Disse ligger i 2 forskellige filer, og includes i en fil. Når jeg opretter en ny fil i Udvikleren.dk projektet, er det denne skabelon der bruges:
<?
$title = "";
include("functions.php");
include("header.php");
?>
Tekst her :)
<?
include("footer.php");
?>
Mere skal der ikke til
. Dvs. alt hvad du ser i "midten", fx forums, artikler osv, bliver kodet ind der hvor der står "Tekst her" i hver fil. Resten ligger fælles i header.php og footer.php. På den måde er det meget let for mig at rette eventuelle fejl for alle sider, fordi alt det designmæssige er fælles. Det gør det også ret let for mig at lave et nyt design. Ved at ændre i min StyleSheet fil (for Udvikleren.dk bruger naturligvis et stylesheet til det hele), og i de to førnævnte filer kan jeg i princippet lave et helt nyt design og smide op. Jeg har dog gjort det til en vane at gå alle filer igennem hver gang jeg laver en ny version af sitet, men i princippet ville det altså være så let at lave nyt design
.
Menuerne ligger også i filer. Højre del af menuen består af 3-4 forskellige include filer. Den er nemlig dynamisk, og kun en enkel af filerne er altid med på alle sider. Resten includes kun hvis der er brug for dem. Det kunne godt placeres i en enkel fil, men for at gøre det hele lidt mere overskueligt, og for at kunne genbruge så meget kode som muligt, har jeg altså valgt at dele det op.
Håber det var forklaring nok. Hvis der er mere du vil vide, må du spørge
--
Mvh.
Kasper (TSW)
Webmaster