Tegn problemer

Tags:    php

<< < 12 > >>
User
Bruger #452 @ 12.10.03 23:39
Jeg har en mysql db, hvorfra jeg trækker nogle oplysninger. Det jeg bare har nogle problemer med er at når jeg f.eks. trækker et ø ud af databasen så bliver det til nogle hyroglyffer, som f.eks. et r med en omvendt ^ over. Det samme sker for æ og å, dog bliver det til nogle andre tegn.
Jeg vil ikke umiddelbart mene det er databasen, den er gal med da jeg kan se i den at værdierne er gemt korrekt.
Jeg har prøvet at bruge HTML-værdierne for æ, ø og å i stedet, men det hjælper heller ikke så udskriver den, bare de tegn istedet - altså HTML-værdien, ikke hyroglyfferne.

Det skal til sidst siges, at koden er en jeg har hentet på sourceforge.net og den hedder PHPRecipeBook.

På forhånd tak...

PS.: Jeg er ikke særlig erfaren i PHP/mySQL

11 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg har en mysql db, hvorfra jeg trækker nogle oplysninger. Det jeg bare har nogle problemer med er at når jeg f.eks. trækker et ø ud af databasen så bliver det til nogle hyroglyffer, som f.eks. et r med en omvendt ^ over. Det samme sker for æ og å, dog bliver det til nogle andre tegn.
Jeg vil ikke umiddelbart mene det er databasen, den er gal med da jeg kan se i den at værdierne er gemt korrekt.
Jeg har prøvet at bruge HTML-værdierne for æ, ø og å i stedet, men det hjælper heller ikke så udskriver den, bare de tegn istedet - altså HTML-værdien, ikke hyroglyfferne.

Det skal til sidst siges, at koden er en jeg har hentet på sourceforge.net og den hedder PHPRecipeBook.

På forhånd tak...

PS.: Jeg er ikke særlig erfaren i PHP/mySQL

Det er nok fordi det er UTF-8... prøv at benytte funktionen utf8-decode()

hvorskal det smides ind ?

$var = utf8_decode($var);

Oversætter alle UTF-8 tegn (evt. url kodede) til ISO-8859-1

skal jeg bare smide den stump kode et tilfældigt sted på en side som trækker data ud, eller ?

Du skal bruge denne stump kode for hver enkelt POST el. GET variabel, som kan indeholde æ,ø eller å tegnene...

<< < 12 > >>
t