top 1, str_replace og arrays!

Tags:    php

Hey alle i udviklere!!

Jeg er igang med at lave et artikel system som her på udvikleren.dk hvor at jeg kan skrive artikler, uploade dem til en MySQL db og få dem udskrevet som en artikel med kode i! Koden bliver så vidst som gråt og jeg bliver denne replace kode:

$tekst = str_replace("<" , "<" , $tekst);
$tekst = str_replace(">" , ">" , $tekst);
$tekst = str_replace("\\n" , "<br>" , $_POST['tekst']);
$tekst = str_replace("
Fold kodeboks ind/udKode 
" , "</p></td></tr></table></center><p>" , $tekst);
$tekst = str_replace("'" , "´" , $tekst);

Hvor jeg fortæller med tegnet [code] at jeg vil til at lave en kode, men det virker ikke. Lige meget hvordan jeg indsætter

Så vil den ikke bare vise den kode som jeg vil vise i min artikel. Den udskriver det enten som en alm tabel eller så bryder den det hele op til alm tekst. Hvis i forstår? Hvordan laver jeg et hvor den replacer på de rigtige tidspunkter?
Nogen der har nogen forslag?

Et andet spørgsmål
Jeg har en MySQL db og jeg vil gerne have den til at hive den nyeste id ud. I asp (Som jeg har skrevet i 3 år) ordner man det med en top 1, men det virker ikke. Troede at det var standard SQL, men det er det vel ikke.

MIt tredje og sidste spm er:

Jeg vil gerne hvis alle navne fra en bestemt række i min db tabel ud i et array. Hvordan gør jeg det? Skal nemlig til at lave et tilfældig billedvisning!

Håber ikke at det var for mange spm!
Men i kan jo bare svare på et spm hvis i helst vil det!

På forhånd tak,

|MxS|

7 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hey alle i udviklere!!

Jeg er igang med at lave et artikel system som her på udvikleren.dk hvor at jeg kan skrive artikler, uploade dem til en MySQL db og få dem udskrevet som en artikel med kode i! Koden bliver så vidst som gråt og jeg bliver denne replace kode:

$tekst = str_replace("\\n" , "" , $_POST['tekst']);
$tekst = str_replace("
Fold kodeboks ind/udKode 
" , "</p></td></tr></table></center><p>" , $tekst);
$tekst = str_replace("'" , "´" , $tekst);

Hvor jeg fortæller med tegnet [code] at jeg vil til at lave en kode, men det virker ikke. Lige meget hvordan jeg indsætter

Så vil den ikke bare vise den kode som jeg vil vise i min artikel. Den udskriver det enten som en alm tabel eller så bryder den det hele op til alm tekst. Hvis i forstår? Hvordan laver jeg et hvor den replacer på de rigtige tidspunkter?
Nogen der har nogen forslag?

Fårstår ikke dit spørgsmål

Et andet spørgsmål
Jeg har en MySQL db og jeg vil gerne have den til at hive den nyeste id ud. I asp (Som jeg har skrevet i 3 år) ordner man det med en top 1, men det virker ikke. Troede at det var standard SQL, men det er det vel ikke.

LIMIT 0,1

MIt tredje og sidste spm er:

Jeg vil gerne hvis alle navne fra en bestemt række i min db tabel ud i et array. Hvordan gør jeg det? Skal nemlig til at lave et tilfældig billedvisning!

tror du mener kolonne

$query=mysql_query("SELECT kolonne FROM tabel");
$array=array();
while($row=mysql_fetch_array($query)){
$array[]=$row[kolonne];
}

Håber ikke at det var for mange spm!
Men i kan jo bare svare på et spm hvis i helst vil det!

På forhånd tak,

|MxS|

Det spm du ikke forstod tror jeg ikke jeg kan forklare så der overhovedet er nogen der forstår det... Øv øv, men så må jeg jo se om jeg selv kan regne den ud! Jeg vil prøve at lave mit random billedsystem udfra det du gav! Tak!

Jeg venter også ser om der kommer flere som har lyst til at bryde mit uoverkommenlige svar ellers får du sgu pointsne!

Giv et eksempel (hvad du har indtastet, hvad det bliver til og hvad det skal blive til), et link til et sted hvor scripet ligger og HELE koden.

Jeg kommer med et eksempel på hvordan hele kodens er ud (Sidder på min kærestes comp lige nu og kommer først hjem imorgen)

Men et eksempel på det jeg prøver og lave kunne være at når du svarer tilbage på det her jeg har postet så kan du se at denne tekst er rammet ind i med quote og quote er rammet ind i [] og det gør at når du poster dit svar så bliver mit svar kursiv. Det er nogenlunde det jeg prøver at lave bare på en anden måde! Men jeg skal lige komme med et eksempel!!

Jeg har fundet en anden løsning på det som du ikke forstod, men jeg kan ikke få hevet min kolonne som hedder sti ud af dben billeder i et array og den til at udskrive alle arraysne. Den melder bare fejl. Vil du give et eksempel på hvordan man måske kunne høre?

Jeg har fundet en anden løsning på det som du ikke forstod, men jeg kan ikke få hevet min kolonne som hedder sti ud af dben billeder i et array og den til at udskrive alle arraysne. Den melder bare fejl. Vil du give et eksempel på hvordan man måske kunne høre?

Hvilken fejl?

Den siger at der er parse error på linje 72, men jeg har slettet det igen så jeg kan ikke paste koden her.... Sry :(

t